Ingezonden persbericht


Leeuwarden, 27 mei 2008

PERSBERICHT

Primeur vervoer ouderen korte afstanden Trynwâlden

Wie kent het niet, weer de melk vergeten omdat die niet op het boodschappenlijstje stond. In de meeste gevallen gaan we snel terug naar de supermarkt om het alsnog te halen. Helaas is dit niet voor iedereen even gemakkelijk. Voor ouderen die minder mobiel worden, zijn vervoersoplossingen korte afstanden van deur tot deur beperkt. Een voorbeeld hiervan is het vervoer van huis naar de supermarkt, maar ook het bezoek van een kennis in een naburig dorp. Juist deze deur tot deur mobiliteit is van groot belang bij het behoud van het lokale sociale netwerk.

Ook inwoners van Trynwâlden ervaren dit probleem, aldus Foeke de Jong, directeur van Skewiel Trynwâlden, het Trynwâldse dienstencentrum gevestigd in Oentsjerk dat ouderen stimuleert zo lang mogelijk op zich te blijven wonen. De ergotherapeuten van het centrum hebben deze behoefte aan extra vervoersoplossingen gesignaleerd. "Sommige mensen moeten wel drie keer uitrusten op hun rollator voordat ze op de plaats van de bestemming zijn en dan moeten ze ook nog terug" aldus Petra Degen, één van de ergotherapeuten van het Skewiel Trynwâlden.

Van 28 mei tot en met 4 juni zal er daarom een proef plaats vinden met de "SkewielMobiel", een voertuig voor vier personen, bestuurd door een chauffeur, die ouderen van A naar B brengt. Irene Joris, student van de Technische Universiteit Eindhoven, doet in opdracht van het Cartesius Instituut onderzoek naar de behoefte van de inwoners van de Trynwâlden aan een dergelijke vervoersdienst. .

Dit lijkt echter wel verdacht veel op het bestaande taxivervoer. "Dat is zeer zeker niet de bedoeling. Deze dienst is alleen bedoeld voor vervoer op korte afstanden binnen de Trynwâlden. Bovendien heeft het proefvoertuig maar een beperkte actieradius en is deze dus ook niet geschikt voor lange afstanden" aldus Irene Joris. Waarom is een scootmobiel geen optie?. "De scootmobiel biedt gelukkig voor veel mensen een oplossing voor dit type vervoer. Helaas is het gebruik van een scootmobiel niet voor iedereen mogelijk, veelal wegens medische redenen. Ook vinden sommige ouderen het niet meer prettig om op hun leeftijd zelf deel te nemen aan het gemotoriseerde verkeer. De SkewielMobiel, mét chauffeur, biedt hiervoor een oplossing."

Irene Joris heeft voorafgaand aan deze proef uiteraard met bewoners uit de dorpen gesproken en denkt dat deze proef veel nieuwe inzichten kan opleveren. "Theoretisch onderzoek alleen verschaft niet voldoende bewijs dat de behoefte aan een dergelijke dienst zo groot is dat het een succes wordt. Daarom is deze proef erg belangrijk, hierdoor krijgen gebruikers een beter beeld van de voordelen van deze vervoersdienst".

Het proefvoertuig dat gebruikt zal worden als SkewielMobiel is een GEM e4; een open, elektrisch voertuig, ter beschikking gesteld door Divaco Nederland uit Wijk bij Duurstede. Omdat het voertuig open is, krijgt de gebruiker het idee dat hij buiten is, en is het mogelijk om onderweg bekenden aan te spreken. Er is gekozen voor een elektrisch voertuig omdat elektriciteit wegens het milieuvriendelijke en herbruikbare karakter de toekomst heeft. Ook zal het in de toekomst mogelijk zijn elektriciteit lokaal te produceren, waardoor er een directe en zichtbare link ontstaat tussen de oorsprong en het gebruik van elektriciteit.

De uitkomsten van de proef zullen het voor Irene Joris mogelijk maken om verdere conclusies te trekken over de wensen van de gebruikers en het belang van het inzetten van een alternatief vervoersmiddel en vervoersdienst.

EINDE PERSBERICHT