AutoRai

Volvo introduceert Driver Support Line

(5/29/2008)
Volvo Cars Nederland introduceert de Driver Support Line: een pakket opties die stuk voor stuk de bestuurder van de Volvo helpen een betere automobilist te zijn. Het pakket bestaat uit Adaptieve Cruise Control met Distance Alert, Collision Warning met Auto Brake, Driver Alert met Lane Departure Warning en het Blind Spot Information System. De Driver Support Line is leverbaar op de XC60, V70, XC70 en S80.

In 1927 stelden de oprichters van Volvo, Assar Gabrielsson en Gustaf Larson: 'Auto's worden gereden door mensen. Daarom is veiligheid de leidraad voor alles wat we bij Volvo doen'. Sindsdien heeft Volvo Cars een groot aantal revolutionaire technieken geïntroduceerd. Het is de interactie tussen de diverse veiligheidssystemen en -functies die bepaalt hoe veilig een auto is, niet de componenten afzonderlijk. In een Volvo is veiligheid het resultaat van een complete, geïntegreerde oplossing. Volvo's Driver Support Line combineert de nieuwste preventieve veiligheidsvoorzieningen die Volvo Cars momenteel te bieden heeft.

Bestuurder staat centraal
Bij Volvo Cars is de ontwikkeling van veiligheidsoplossingen gebaseerd op drie belangrijke aspecten: de auto, de verkeerssituatie en de mens. De bestuurder dient alert te zijn en in staat te zijn om in een stressvolle situatie snel een besluit te nemen. Maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Vandaar dat de ontwikkeling bij Volvo erop gericht is de bestuurder te helpen. Men focust op technologie die de bestuurder helpt kritieke situaties te voorzien en botsingen te vermijden. Verkeersongelukken moeten niet als onvermijdelijk worden beschouwd. Met de juiste technologie kunnen we de bestuurder de noodzakelijke hulp bieden om ongelukken te voorkomen.


* Driver Alert Control: unieke technologie die vermoeide of onoplettende bestuurders waarschuwt. Dit systeem houdt de voortgang van de auto tussen de wegmarkeringen in de gaten en waarschuwt de bestuurder zodra het rijpatroon onregelmatig of enigszins ongecontroleerd is. De bestuurder wordt op deze wijze al gewaarschuwd ruim voordat zijn/haar oogleden zwaar beginnen te worden, maar ook in gevallen waarin de bestuurder wordt afgeleid door andere factoren, zoals tijdens een telefoongesprek.
* Lane Departure Warning (LDW): waarschuwt de bestuurder met een subtiel geluidsignaal indien de auto zonder aanwijsbare reden - bijvoorbeeld zonder dat de richtingaanwijzer is aangezet - een wegmarkering overschrijdt. Deze functie helpt eenzijdige ongelukken te voorkomen, waarbij het voertuig van de weg raakt, maar ook frontale botsingen die het gevolg zijn van een afgeleide bestuurder.

* Adaptieve Cruise Control (ACC): een adaptieve cruise control die gebruikmaakt van radarsensoren om de voorligger permanent in de gaten te houden. Deze past automatisch de rijsnelheid aan om een vooraf ingestelde afstand tot de voorligger in acht te houden.
* Distance Alert (DA): comfortverhogende functie die de bestuurder helpt om een vooraf ingestelde tijdsinterval tot de voorligger in acht te houden wanneer de actieve cruise control niet is ingeschakeld.

* Blind Spot Information System (BLIS): helpt voertuigen te detecteren die zich in de dode hoek van de buitenspiegel bevinden, zowel overdag als in het donker. Een waarschuwingslampje bij de buitenspiegel gaat branden om de bestuurder te attenderen op het voertuig in de dode hoek.

* Collision Warning with Auto Brake (CWAB): wanneer de bestuurder een ander voertuig van achteren nadert zonder te reageren, wordt een knipperende rode waarschuwingsbalk op de voorruit geprojecteerd en klinkt tegelijkertijd een geluidssignaal. Hierdoor wordt de bestuurder aangespoord om te reageren, waardoor hij in de meeste gevallen een aanrijding kan voorkomen. Reageert de bestuurder niet, dan brengt de auto vervolgens de remblokken tegen de remschijven aan om de reactietijd van het remsysteem te bekorten; daarna remt de auto volautomatisch indien een frontale aanrijding met een stilstaand of rijdend voertuig niet meer te voorkomen is.

De nieuwe Volvo XC60 is bovendien standaard voorzien van City Safety - een door Volvo Cars in eigen huis ontwikkelde technologie om aanrijdingen bij lage snelheid in de stad en/of de file te voorkomen. Wanneer de bestuurder achterop zijn voorligger dreigt te botsen en niet tijdig reageert, zal de auto uit zichzelf remmen Met City Safety en het recent geïntroduceerde Collision Warning met Auto Brake beschikt Volvo Cars nu over systemen die de auto bij elke rijsnelheid automatisch kunnen afremmen. City Safety is momenteel nog niet leverbaar op de V70, XC70 en S80.