ProRail
Groei spoor vraagt gezamenlijke inspanning
* Prestaties ProRail in 2007 verder verbeterd
* Benchmark: ProRail in Europese top
* Gezamenlijke inspanning voor groei op het spoor is nodig
Spoorbeheerder ProRail heeft haar prestaties in 2007 verder verbeterd.
Er reden meer treinen dan ooit, het aantal vervoerders is weer
toegenomen, het onderhoud is efficiënter geworden en het aantal
storingen gedaald. Uit een internationale benchmark blijkt dat de
prestaties van het Nederlandse spoor tot de top van Europa horen. Dit
maakte ProRail vandaag bekend tijdens de presentatie van het
Jaarbericht 2007.
Volgens bestuursvoorzitter Bert Klerk was 2007 een jaar waarin ProRail
een sterke vooruitgang heeft geboekt. âWe liggen op de juiste koers en
zijn klaar voor de volgende stap. De ambities zijn helder: ProRail wil
graag haar bijdrage leveren aan de maatschappelijke wens om meer
reizigers en goederen te vervoeren per spoor en Nederland bereikbaar
en in beweging te houden.â
Ook financieel was 2007 een gezond jaar: de totale bedrijfslasten
kwamen 10 procent lager uit dan in 2006 tegenover 7% groei van het
treinverkeer. In een internationale benchmark zijn de prestaties van
ProRail vergeleken met die van onder andere Duitsland, Engeland en
Zwitserland. Daaruit blijkt dat ProRail op onder meer veiligheid,
benutting en beschikbaarheid van het spoor tot de top van Europa
behoort.
Robuust
Het aantal storingen is in 2007 verder afgenomen en deze trend zet
zich ook in 2008 voort. Bert Klerk signaleert een afnemende
maatschappelijke acceptatie hiervan: âOok al gaat het ieder jaar beter
op het spoor, dit wordt door de buitenwereld niet altijd als zodanig
ervaren. De trein wordt steeds belangrijker en reizigers eisen een
hoge kwaliteit. ProRail werkt continu aan maatregelen om het spoor
robuust en minder storingsgevoelig te maken. Samen met vervoerders
gaat ProRail ondermeer reisinformatie op stations en in treinen
verbeteren en extra services bieden aan reizigers bij verstoringen.
Dilemma
Klerk voorziet dat Nederland de komende jaren te maken krijgt met een
groeiend dilemma. âHet aantal treinen groeit gestaag en daarmee de
behoefte aan onderhoud. De maatschappelijke eisen voor beschikbaarheid
worden steeds hoger en de reiziger wil geen last hebben van onderhoud.
De goederenvervoerders rijden juist vooral in de nacht en de aannemers
hebben grote moeite om gespecialiseerde vakmensen in deze arbeidsmarkt
te krijgen voor werk dat steeds meer en meer âs nachts plaatsvindt.
Wij blijven er alles aan doen, maar dit dilemma kunnen wij niet alleen
oplossen. Dit vraagt om een gezamenlijke inspanning van vervoerders,
overheden, werkgevers, werknemers en reizigersorganisaties. Hiervoor
zullen wij binnenkort het initiatief nemen.â
Groei
ProRail zet de komende jaren in op het verder vergroten van de
capaciteit. Doel is in 2012 spoorboekloos reizen mogelijk maken en de
ambitie van het kabinet van 5% groei per jaar te realiseren. De
spoorsector zal nog voor de zomer aan de minister aangeven hoe dit kan
worden gerealiseerd. Verder neemt ProRail voor de dienstregeling van
2009 een aantal maatregelen om extra capaciteit te creëren en
onderzoekt samen met NS op het traject Amsterdam â Eindhoven als
eerste spoorboekloos reizen in te voeren.
Klik hier voor de Factsheet Benchmark.
Klik hier voor het Jaarbericht 2007 en het Financieel Jaarverslag
2007Â
Â