AutoRai

Fiat Bravo 1.6 16v ECO: A-label en hoge trekkracht

(5/29/2008)
Nederland kent honderdduizenden automobilisten die regelmatig met een trailer of caravan achter hun auto op pad gaan. Om aan deze vraag tegemoet te komen, introduceert Fiat de schone en innovatieve 1.6 16v MultiJet dieselmotor.

De Fiat Bravo 1.6 16v MultiJet 105 ECO heeft een zeer laag verbruik en een geringe uitstoot van CO2. De auto is zo schoon, dat hij beloond is met het schoonste A-milieulabel en met een fikse korting op de BPM. De MultiJet versie is er vanaf 22.995 euro.

Een perfect uitgebalanceerd samenspel van design, prestaties, milieuvriendelijkheid, comfort en veelzijdigheid zorgt ervoor dat de Fiat Bravo zich in het afgelopen jaar heeft ontpopt als een van de âtopspelersâ in het belangrijkste segment van de Europese markt. Met de introductie van de innovatieve 1.6 16v MultiJet dieselmotor komen daar nog een paar extra troefkaarten bij. De innovatieve nieuwe krachtbron onderstreept het toch al groene karakter van de Italiaanse middenklasser eens te meer. Sterker nog: de 1.6 16v MultiJet 105 ECO krijgt in ons land het meest groene A-milieulabel mee. Hij is zo krachtig dat de Bravo ook grote talenten in huis heeft als trekauto.

Dankzij zijn maximum koppel van 290 Nm bij 1.500 toeren rijdt de MultiJet vlot en soepel. Oók wanneer hij zijn werkzaamheden bij gelegenheid als trekauto verricht. Motor en onderstel werken daarbij eendrachtig samen. Door de combinatie van zijn grote trekkracht en de standaard gemonteerde zesversnellingsbak, vormt zelfs een uitdagende rit in bergachtige streken geen probleem. Op de snelweg houdt de Bravo, ook met een last op de trekhaak makkelijk, de gangbare kruissnelheden vast.

De Fiat Bravo 1.6 16V MultiJet 105 ECO mag een 1.300 kilogram zware geremde aanhanger, trailer of caravan trekken. Dat maakt deze Fiat breed inzetbaar.

Een bijkomend praktisch aspect is dat het kentekengewicht te boek staat voor 1.295 kilogram. Het resultaat is dat ook relatief nieuwe automobilisten (met alléén rijbewijs B) een flinke caravan of boottrailer achter deze Bravo mogen koppelen. Sinds een aantal jaren wordt bij een nieuw personenautorijbewijs immers niet langer automatisch het speciale aanhangerrijbewijs E verstrekt. Dat levert bij minder gelukkig gekozen combinaties van trekauto en aanhanger in de praktijk opmerkelijke situaties op. Zo kan het onderweg naar de vakantiebestemming bijvoorbeeld heel goed voorkomen dat vader een auto met caravan wel mag rijden, maar de zoon of dochter het stuur onderweg eigenlijk niet mag overnemen. Kortom: ook voor jongere automobilisten opent de veelzijdigheid van de Fiat Bravo 1.6 16v MultiJet uitstekende mogelijkheden.

De Bravo krijgt standaard een complete comfort- en veiligheidsuitrusting mee. Optioneel is de ESP stabiliteitsregeling. Dit wordt gecombineerd met veiligheidssystemen als ASR, MSR, HSA en Hill Holder. Zeker met veel gewicht op de trekhaak vergemakkelijkt dat het optrekken tegen een helling. De techniek houdt de rem namelijk automatisch enkele tellen aangespannen, zodat de combinatie niet ongewild achteruit kan rollen voor de bestuurder tijd heeft gehad om gas te geven en de koppeling op te laten komen.

De Fiat Bravo 1.6 16v MultiJet 105 ECO biedt een unieke combinatie van een groen A-milieulabel, een zeer scherpe prijs en zeer veelzijdige mogelijkheden als trekauto. Vanzelfsprekend garandeert zijn kracht ook bij âsoloâ rijden bijzonder gespierde prestaties.

Hij heeft een topsnelheid van 187 kilometer per uur en sprint van stilstand naar 100 kilometer per uur in 11,3 seconden. De Bravo verbruikt gemiddeld slechts 4,5 liter op 100 kilometer (1 op 22,2). Dat lage brandstofverbruik staat borg voor lage brandstofkosten en â minstens even belangrijk - een zeer geringe uitstoot van 119 gram CO2. Ruim onder de waarde waar de Europese Unie in de loop van het volgende decennium op mikt.