Transavia

Low fare model onder druk door toenemende kosten

29 mei 2008

In het op 31 maart jl. geëindigde verslagjaar 2007/2008 is de omzet van transavia.com met ruim 5% toegenomen tot ruim EUR 719 miljoen en heeft het bedrijf voor het 30e achtereenvolgende jaar winst geboekt. De bedrijfskosten stegen met ruim 6% tot EUR 691 miljoen. Het resultaat voor belastingen kwam uit op EUR 18,1 miljoen, tegenover EUR 28,0 miljoen in het voorafgaande jaar. Dit beeld is enigszins vertekend doordat het resultaat in 2006/2007 substantieel hoger was door een eenmalige verlaging van de verplichting van de pensioenaanspraken veroorzaakt door gewijzigde pensioen- en non-activiteitsregelingen. Verder is het resultaat in het afgelopen jaar gedrukt door het aanloopverlies van Transavia France. Beide posten buiten beschouwing gelaten, is het resultaat beduidend hoger dan in het voorafgaande jaar (EUR 5 miljoen).

---

In het verslagjaar zijn 6 miljoen stoelen verkocht, 6% meer dan in het voorafgaande jaar, en zijn 13,3 miljard stoelkilometers geproduceerd, een stijging van 7%. De commerciële bezettingsgraad kwam uit op 85%. Het aantal vervoerde passagiers steeg met 6% tot 5,4 miljoen. Circa 75% van de vluchten is op tijd uitgevoerd, een daling ten opzichte van de bijna 80% in het voorgaande jaar. Dit is veroorzaakt door problemen op het gebied van Air Traffic Control waardoor op bepaalde routes regelmatig wachttijden ontstonden bij zowel het vertrek als het landen.

Chartermarkt: groei activiteiten
Het aantal charterbestemmingen bedroeg in de zomer van 2007 73 en in de winter 36. De charteractiviteiten zijn sinds november 2007 mede gegroeid door veranderde marktomstandigheden. In het verslagjaar vond net als in het voorgaande jaar 84% van de chartervluchten plaats vanaf Schiphol Airport Amsterdam en 16% vanaf regionale luchthavens. Ook het afgelopen jaar heeft transavia.com fors geïnvesteerd in automatiseringssystemen voor de B2B-organisatie. Dit heeft er onder meer toe geleid dat de service aan de touroperators is uitgebreid met de mogelijkheid via de web portal Transpartner per vlucht inzicht te hebben in de voorraad beschikbare stoelen, direct stoelen te kopen en de mogelijkheid bijvoorbeeld een `Special Services Request' (SSR) door te geven.

Lijndiensten: prijzen onder druk, kosten per stoel juist gestegen Het aantal lijndienstbestemmingen bedroeg in de zomer van 2007 21 en in de winter 25. Op een aantal belangrijke lijndienstroutes had transavia.com ook het afgelopen jaar te maken met serieuze en toenemende concurrentie. Dit leidde tot lagere opbrengsten per stoel en in enkele gevallen tot beëindiging van een route. De kosten per stoel zijn opnieuw gestegen, grotendeels door hogere brandstofprijzen. De ontwikkeling van de brandstofprijzen vormt ondanks de gedaalde dollar een steeds groter knelpunt bij het realiseren van lage kosten per stoel en daarmee de mogelijkheid om lagere tarieven aan de consument aan te bieden. Sterke fluctuaties van de brandstofprijzen en de euro-dollar verhouding brengen bovendien forse onzekerheden in kosten met zich mee.

Transavia France
Sinds mei 2007 is Transavia France, een samenwerkingsverband van Air France en transavia.com (in de verhouding 60%-40%) onder de merknaam transavia.com en volgens het bijbehorend businessmodel actief op de Franse markt voor low cost lijndiensten en charters. Het bedrijf heeft een eigen management, waarbij de voor deze markten specifieke expertise vanuit Nederland wordt geleverd. Transavia France vloog in de zomer van 2007 met vier 737-800's vanaf Parijs - Orly (Zuid) op negen bestemmingen in onder meer Egypte, Griekenland, Italië, Marokko, Spanje en Tunesië. De start van Transavia France was goed maar het bedrijf behaalde als gevolg van de aanloopkosten in het eerste jaar volgens verwachting nog een negatief resultaat.

Toeslagen en belastingen bedreiging voor `low cost low fare' model Voor de toekomst van transavia.com is het van cruciaal belang dat de kostenpositie van de onderneming ten opzichte van de concurrentie in de `low cost low fare' markt niet wordt aangetast. Daarnaast is de sterke stijging van toeslagen en belastingen per ticket een punt van grote zorg. Deze stijging vormt een bedreiging voor het low cost low fare business model omdat hiermee de prijselasticiteit in de markt - waarbij lagere kosten via lagere tarieven tot extra omzet leiden - wordt ondergraven.

Vliegbelasting levert milieu niets op
transavia.com heeft ervoor gekozen de komende jaren het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen nog meer tot een integraal onderdeel van haar beleid en activiteiten te maken. Het gaat daarbij om een balans tussen economische en milieuaspecten. Het opereren met een jonge en moderne vloot vormt daarbij een belangrijk uitgangspunt omdat dit in de kernactiviteit een zo laag mogelijke uitstoot van schadelijke stoffen als CO2 en stikstofoxiden garandeert. Tegen deze achtergrond ziet transavia.com het als een zorgwekkende ontwikkeling dat de luchtvaartmarkt van overheidswege op milieugebied wordt geconfronteerd met incidentele maatregelen die onvoldoende lijken ingebed in een effectieve langere termijn visie. Het duidelijkste voorbeeld daarvan is de `ecotax' die per 1 juli 2008 wordt ingevoerd. De opbrengst daarvan wordt niet ingezet voor het milieu en deze vliegbelasting zal derhalve door de passagiers slechts worden ervaren als een extra belastingheffing. De mogelijke uitwijk naar buitenlandse luchthavens heeft zelfs een averechtse uitwerking op het milieu.

Vooruitzichten
Het is nog onzeker welke gevolgen de internationale kredietcrisis in 2008 zal hebben voor de economie en het consumentenvertrouwen in Nederland en andere landen die voor transavia.com van belang zijn. Een economische verslechtering zal in z'n algemeenheid gevolgen hebben voor de markten waarop transavia.com actief is.

Door extra vraag van de touroperators opereert transavia.com deze zomer in de piek met 34 vliegtuigen, twee meer dan vorig jaar. Op het gebied van lijndiensten zal de onderneming sterk gefocust blijven op verbetering van de rentabiliteit. transavia.com blijft derhalve uiterst alert op yield management en op mogelijkheden om het netwerk van lijndiensten te optimaliseren.
De introductie van de `ecotax' zal echter, door de hogere kostprijs en door de uitwijk van passagiers naar buitenlandse luchthavens een negatief effect hebben op de rentabiliteit.
De komende tijd zal transavia.com zich in haar strategie blijven richten op rendabele groei in bestaande en nieuwe markten. Daarbij gaat het zowel om aanvullende diensten op de vliegactiviteiten als om mogelijkheden de kernactiviteiten in Europa volgens hetzelfde business model via samenwerkingsverbanden of overnames verder uit te bouwen.
-