SGP


27 - 05 - 08 | SGP niet voor raadplegend referendum

De SGP zal geen steun geven aan de initiatiefwet die een raadplegend referendum mogelijk moet maken over de nieuwe Europese 'Grondwet'. Een niet-bindend, raadgevend referendum is een gedrocht. Het staat haaks op onze grondwettelijke en parlementaire traditie en draagt bepaald niet bij aan het verkleinen van de
kloof tussen kiezers en gekozenen.

________________________________________

Wet raadplegend referendum Hervormingsverdrag (31259) Plenair debat
27 mei 2008
C.G. van der Staaij

Voorzitter,
Aanstaande zondag is het drie jaar geleden dat de Nederlandse bevolking in de gelegenheid gesteld werd om ja of nee te zeggen tegen het Europese Verdrag dat er toen lag. Massaal toonde de bevolking duidelijke afkeuring van het sterk pro-Europees getinte verdrag. De Nederlandse bevolking wilde niet opnieuw vergaand bevoegdheden overdragen aan Europa. Velen zien de grootschaligheid en bureaucratie van Europa als een bedreiging voor Nederland.

De voorstanders van een verdergaande eenwording van Europa hadden mis gerekend. In het referendum liet de bevolking zien het niet eens te zijn met de overgrote meerderheid van het parlement. Eerlijk is eerlijk: diverse partijen lieten zich door dit niet-bindende advies van de bevolking met de grootst mogelijke tegenzin overtuigen dat zij verplicht waren hun standpunt te herzien.

De indieners presenteren het referendum â ongeacht of de uitkomst wordt gevolgd - als de brug over de kloof tussen burger en politiek. Het referendum moet volgens de indieners dienen als stimulering voor een breed maatschappelijk debat over Europa. Het lijkt er echter sterk op dat slechts de aanloop naar het referendum in 2005 een kleine stimulans was. Daarna is het opmerkelijk stil gebleven. De SGP gelooft daarom niet zo in het referendum als wondermiddel.

Een niet-bindend, raadplegend referendum is gewoon een gedrocht. Het niet-bindende advies van de bevolking niet opvolgen, zou door diezelfde bevolking kunnen worden opgevat als arrogantie van de macht: âWij vragen uw advies, maar we doen er niets mee.â Het niet-bindende advies van de bevolking wél opvolgen brengt die fracties in conflict met het Grondwettelijk verbod van stemmen zonder last.

In de Nederlandse grondwettelijke en parlementaire traditie is wetgeving inclusief het goedkeuren van verdragen een zaak die exclusief toebehoort aan de samenwerking tussen regering en parlement. De SGP-fractie wil dat graag zo houden. Niet alleen vanuit een praktisch motief, omdat het onmogelijk is om zorgvuldig vast te stellen wat de precieze motieven van de bevolking zijn om ja of nee te zeggen. Het is onmogelijk om de inzet bij hernieuwde onderhandelingen werkelijk aan te laten sluiten bij wat de bevolking als geheel zou vinden â een âvolksâmening is sowieso al een utopie. Daar komt nog bij dat de indieners zelf constateren dat in de samenleving een achterstand bestaat qua kennis en belangstelling voor de Europese integratie. Het parlement vraagt dus aan degenen die een achterstand in kennis zouden hebben, om na een spoedcursus door degenen die raad vragen, de gevraagde raad te geven.

De SGP wil de parlementaire traditie vooral ook zo houden, omdat zij een overtuigd voorstander is van de parlementaire, representatieve democratie. Volksvertegenwoordigers behoren met inachtneming van de gevoelens die in de samenleving leven zelfstandig tot een weloverwogen oordeel te komen. Een parlement dat de bevolking eerst om een bindend oordeel of advies vraagt, voordat zij zelf een oordeel gaat vormen, geeft er blijk van niet in staat te zijn om de grondwettelijke taak het gehele Nederlandse volk te vertegenwoordigen, te volbrengen. Een referendum zoals wij dat hier vandaag behandelen is dus een brevet van onvermogen.

Als er al gekozen zou worden voor een referendum, dan zou dit in ieder geval een sluitstuk van een verzwaarde procedure moeten zijn. Het zou getuigen van respect voor de parlementaire democratie als de indieners zich van harte zouden scharen achter het wetsvoorstel van de SGP over de tweederden meerderheid bij wijzigingen van Europese verdragen. Op die manier zou de procedure voor toetsing van verdragen aan de Grondwet sterk verbeteren.

Dat diverse partijen zich verplicht zagen hun standpunt over het Verdrag als gevolg van het referendum te herzien is een eerlijke zaak, hoewel Grondwettelijk gezien discutabel. Dat er ook een partij in dit parlement is, die zich in tweede instantie huiverig toont voor het oordeel van de bevolking waar deze partij eerst zo aan leek te hechten, roept veel meer verbazing op. Of je bent voor een referendum over een Verdrag of je bent er tegen. Het is vreemd om de ene keer de bevolking te vragen om een advies te geven, terwijl de volgende keer met een kunstige redenering wordt beargumenteerd dat de bevolking nu wel bereid zal zijn erin te trappen dat het Europese Verdrag sterk verbeterd zou zijn. Deze partij zal nog heel wat Arbeid moeten verrichten om de bevolking te overtuigen.

De SGP deelt de overtuiging van de indieners dat het overgrote deel van dit Verdrag haar oorsprong vindt in het Grondwettelijk verdrag. Daarvoor hoef je alleen maar even te luisteren naar de verdediging van het herziene Verdrag door de regering van andere lidstaten van de Europese Unie. Wie dat doet, is er al snel van overtuigd dat de Nederlandse regering optisch gezien dingen heeft bereikt, maar dat het Europese bouwwerk verder in stand gebleven is. Ook het advies van de Raad van State geeft hierover steun. Daarover zullen we volgende week nog met elkaar in debat gaan.

De SGP is blij dat de indieners met de wijziging van de considerans duidelijker maken dat hun wetsvoorstel geen structurele referendumvoorziening is. De SGP gunt de indieners graag de ervaring van âextra verbondenheid met de uitslag van het referendumâ. Toch lijkt het er in de toelichting op het wetsvoorstel verdacht veel op dat de indieners eigenlijk van mening zijn dat er bij ingrijpende verdragswijzigingen altijd een referendum plaats moet vinden. Kunnen zij nog eens duidelijk uitleggen waarom dit wetsvoorstel toch slechts incidenteel is? Wat maakt dit Verdrag in hun ogen anders dan allerlei andere verdragen? Vinden zij dat een eventuele opeenvolging van incidentele wetsvoorstellen om een referendum te organiseren ongewenst is?

Het verdient complimenten dat het initiatiefwetsvoorstel dat we vandaag behandelen in nauwe samenwerking tussen voor- en tegenstanders van het Verdrag van Lissabon tot stand is gekomen. Het moet voor de indieners een bijzonder genoegen zijn dat zij met hun gezamenlijke wetsvoorstel als middel het gemeenschappelijke doel beogen om met hulp van de bevolking het standpunt over het Verdrag van collega-indieners met krachtige hand de kop in te drukken.

De SGP laat zich daarvoor niet lenen.

SGP niet voor raadplegend referendum