Telematica Instituut


Narrowcasting 2.0: de redding van de retail?!

2008-05-29

Internet heeft de consument veranderd, en omgekeerd. We zien drastische veranderingen in de manier waarop consumenten tot aankoopbeslissingen komen. Consumenten zetten met veel gemak en vaak zelfs tegelijkertijd verscheidene kanalen en bronnen in om informatie in te winnen. Meningen worden veelal online gevormd en de helft van de informatie die we krijgen al dan niet via tv-schermen in de winkel wordt niet meer geregistreerd. Hoe kan de retailer zijn klanten dan nog op effectieve wijze bereiken?

Het Telematica Instituut en Centric wezen tijdens het seminar Narrowcasting 2.0 op het gevaar van een gebrek aan inzicht in de kansen en bedreigingen die de genetwerkte informatiesamenleving met zich meebrengt voor de retailsector. Deze sector staat immers onder druk door het toenemende belang van het internet. Door in te zetten op een persoonlijke beleving in de traditionele winkel - ondersteund door de nieuwste technologieën - kan de retailsector een 'best of both worlds' bereiken. Maar dan moet het nu wel gebeuren!

Narrowcasting is het leveren van informatie die is gericht op een bepaald publiek, op een geselecteerde locatie en tijdstip via digitale schermen , veelal op afstand aangestuurd met relevante visuele content. In tegenstelling tot broadcasting en narrowcasting 1.0, gaat narrowcasting 2.0 uit van de individuele klant en zijn context. Klanten worden interactief en individueel benaderd op het moment dat de boodschap het meest relevant is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan interactieve displays op het winkelwagentje die de klant aan de hand van gekozen producten door de winkel leiden om zijn keus te completeren. Dus: geen adviezen aan een vegetariër over de juiste wijn bij een entrecote.

Het seminar vond plaats op 27 mei in Amsterdam en werd bezocht door een groep vooraanstaande retailers uit verschillende bedrijfstakken. De levendige discussie tijdens het seminar gaf duidelijk aan dat het onderwerp actueel en van belang is. De komende weken zullen dan ook worden benut voor het opzetten van een onderzoeksproject rondom het thema. Indien u deze ontwikkelingen niet wilt missen of meer informatie over dit onderwerp wilt, kunt u contact opnemen met Marije Teerling.