Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 29 mei 2008

Toeteren voor lagere dieselaccijns

TLN en EVO roepen op tot landelijke actiedag hoge dieselprijs op 29 mei

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO, partners van Rijdend Nederland, roepen vandaag op tot een nationale publieksvriendelijke actiedag tegen de stijgende dieselprijzen op donderdag 29 mei 2008. De aanleiding is de extreme stijging van de toch al hoge dieselprijs en de dreigende fiscale lastenverzwaringen voor de sector transport en logistiek. De samenloop van de prijsstijgingen en de dreigende kabinetsmaatregelen leiden tot grote problemen in de Nederlandse transport en logistiek en tot veel emoties bij bedrijven. Met de actiedag willen TLN en EVO hun eis aan overheid voor het niet doorvoeren van onder meer de accijnsverhoging per 1 juli 2008, kracht bijzetten.

Het transport van goederen over de weg is vrijwel geheel afhankelijk van dieselolie. Sinds begin van dit jaar breken de dieselprijzen record op record. Alleen dit jaar al een stijging van bijna 25 % (en sinds 2000 van bijna 50%), die in maar liefst 50 aanpassingen tot stand is gekomen (ongeveer 2 per week). Experts geven aan dat het einde aan deze ontwikkeling nog niet in zicht is. Transportbedrijven krijgen steeds meer moeite om hiermee goed om te gaan. TLN en EVO willen graag dat het kabinet de sector steunt in haar Europese concurrentiepositie die vanoudsher sterk is, maar inmiddels aan het afkalven is van ruim 18% aandeel in de EU-markt in 1990 tot nog maar 8% in 2006. Maar met de accijnsverhoging van 3 cent per 1 juli 2008 (75 miljoen aan extra lasten voor de sector) lijkt het kabinet de sector juist vooral tegen te werken. Na de accijnsverhoging zal Nederland 40,6 cent per liter accijns berekenen. Dat is 10,4 cent meer dan het Europese minimum van 30,2 cent. En tenslotte zijn er dan ook nog vergroeningsdoelstellingen van dit kabinet. En dat terwijl de sector juist in de afgelopen jaren aanzienlijke investeringen in emissiereductie van naar schatting 180 miljoen euro heeft gedaan en alleen al tot 2010 voor 250 miljoen euro nog meer zal investeren. Toch dreigen er wederom lastenverhogingen.

De lastenverhoging in combinatie met hogere milieu-investeringen en torenhoge dieselprijzen leidt tot grote zorgen bij ondernemers. Concreet verzoeken TLN en EVO in een brief aan de Minister-President om het niet doorvoeren van de accijnsverhoging per 1 juli 2008 en geen nieuwe lastenverhogingen. Ook pleit de sector voor een teruggave-regeling voor accijns tot het Europees minimum, het opzetten van een gezamenlijk stimuleringsprogramma voor de sector transport en logistiek en om overleg over een dieselprijsstabilisator (als de olieprijs stijgt daalt de accijns, en andersom).

Vandaag zijn er op 11 locaties in Nederland tekstkarren geplaatst met de oproep: 'de maat is vol, de tank is leeg! Toeter voor lagere dieselaccijns!'. Weggebruikers worden opgeroepen om te toeteren wanneer men de borden tegen komt en in het bijzonder om 11.45 uur wanneer een petitie wordt aangeboden op het plein in Den Haag aan Tweede Kamerleden.



Ingezonden persbericht