Noodzaak aan geschikte locaties voor bunkerstations groot


DORDRECHT, 20080529 -- Het wordt voor bunkerstations, de toeleveranciers van brandstof, levensmiddelen en diverse scheepsbenodigdheden voor binnenvaartschepen, steeds moeilijker gemaakt om te opereren. Deze bedrijven zijn vaak al jaren gevestigd in gebieden waar de verstedelijking zich in de loop van de jaren sterk heeft opgerukt. De overheid heeft in een steeds voller wordend Nederland steeds strengere milieu- en veiligheidseisen aan de binnenvaart gesteld. Voor bunkerstations betekent dit vaak dat zij noodgedwongen moeten verhuizen vanwege bijvoorbeeld geluidsoverlast, terwijl er vaak geen alternatieve locaties zijn. Echter is de scheepvaart een groeiende tak in Nederland.

Op de politieke agenda
Erik de Vries, Algemeen Directeur van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE): "Een aantal van onze bunkerstationleden in regio Randstad en in het oosten van het land heeft problemen met hun ligplaats. Deze bunkerstations liggen daar vaak al vele jaren en zijn door de opkomst van woon- of natuurgebieden nu in gevaar gekomen. Dat is natuurlijk heel erg krom. We moeten niet vergeten dat Nederland een hele sterke positie heeft in Europa als het gaat om binnenvaart. Deze positie willen we natuurlijk graag houden dat goed is voor de werkgelegenheid en onze economie. Sterker nog, wij verwachten dat de binnenvaart in de toekomst sterk verder zal gaan groeien. Vandaar dat NOVE binnenkort om de tafel gaat met de overheid om dit probleem op de politieke agenda in Den Haag te zetten."

12 jaar
Rob Slurink, één van de eigenaren van bunkerstation Slurink BV in Dordrecht: "Wij wilden 12 jaar geleden al graag verhuizen om aan alle wettelijke eisen en normen te kunnen voldoen en om verder te kunnen groeien. Het punt waar het tot op heden blijft steken, is het vinden van een geschikte locatie. We hebben er alles aan gedaan om een oplossing te zoeken en nog steeds, na 12 jaar, gaat er geen dag voorbij dat we er niet mee bezig zijn. We hebben meerdere locaties bij Rijkswaterstaat en Gemeente Dordrecht aangedragen, maar er is vooralsnog geen concreet alternatief voor ons beschikbaar gesteld. Onlangs hebben we te horen gekregen van de Raad van State dat we in 2009 met onze bunkerboten moeten stoppen als er dan geen oplossing is gevonden voor de huidige situatie, dat betekent voor ons bedrijf en de twintig medewerkers dat het nu 5 voor 12 is. We zetten nu dan ook alles op alles om hoog op de agenda te komen van diverse instanties, zodat er na 12 jaar eindelijk een einde komt aan deze onzekere toekomst voor ons bedrijf."

Problemen wordt in toekomst alleen maar groter
Deze ontwikkelingen worden ook door Kees de Vries, Secretaris van Bureau Voorlichting Binnenvaart en Directeur van de Koninklijke Schuttevaer bevestigd: "Ook wij zien deze penibele situatie van bunkerstations steeds vaker voorkomen met name in regio Randstad. Onze verwachting is dat deze problemen in de toekomst verder gaan toenemen als er nu niets aan wordt gedaan. Dit omdat de binnenvaart sterk groeit en deze toeleveranciers meer dan hard nodig zijn. Bunkerstations horen op de plaats waar ze nu ook liggen vanwege hun strategische positie en het historisch recht om daar te mogen liggen. Het is dan ook zaak dat dit politiek gezien meer prioriteit gaat krijgen."

Cijfers binnenvaart
Autowegen raken steeds voller, dat leidt tot de nodige vertragingen met de nodige financiële consequenties van dien. De verwachting van het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart, is dan ook dat het ladingaanbod voor binnenvaartschepen zal toenemen. In de komende 10 jaar verwacht men dat het circa 60 tot 70% stijgt, waarvan een deel de goederenstroom betreft die van de weg naar het water overgeheveld wordt. Op jaarbasis vervoert de binnenvaart gemiddeld 330 miljoen ton goederen over de Nederlandse binnenwateren. Dat betekent voor bunkerstations dat zij ook meer dan hard nodig zijn in de toekomst.

Over Slurink BV
Al ruim 40 jaar vanaf het bunkerstation aan de Buiten Walevest in Dordrecht voorzien de bunkerboten van Slurink BV de binnenvaart van brandstof, scheepsbenodigdheden en levensmiddelen. Deze bunkerboten pendelen tussen het bunkerstation en passerende binnenvaartschepen om zo binnenvaartschepen zoveel mogelijk tijd te besparen. Maar liefst 40 jaar verleende Gemeente Dordrecht diverse vergunningen aan Slurink. Onlangs heeft Raad van State de milieuvergunning voor de bunkerboten nietig verklaard, omdat deze in strijd bleek te zijn met de Wet Milieubeheer. Een milieuvergunning voor de huidige locatie lijkt alleen haalbaar als Slurink vanwege geluidsoverlast de bunkerboten stillegt, die maar liefst 70% van de omzet van Slurink vormen.





Ingezonden persbericht