TNT Group

Persbericht

Peter Bakker, CEO van TNT: 'De honger in de wereld is een onaanvaardbare tragedie!'

30 mei 2008, 12:45 CET - Amsterdam, 'Elke vijf seconden sterft een kind aan honger; dat is een onaanvaardbare tragedie. En dat terwijl er genoeg voedsel is om al deze kinderen eten te geven. Dit mogen we niet negeren!' Twee dagen voor de wereldwijde Walk the World-loop vraagt Peter Bakker, CEO van TNT, opnieuw dringend aandacht voor de wereldwijde voedselcrisis die op dit moment als een stille tsunami over de wereld raast.

Gisteren, donderdag 29 mei, is via het Reuters WNS-systeem een video-nieuwsbericht uitgezonden waarin Peter Bakker, CEO van TNT, benadrukt hoe belangrijk het is dat de samenleving haar verantwoordelijkheid neemt voor de stille hongercrisis in de wereld. Hij doelt daarmee op het onderliggende, steeds latent aanwezige en bijna onzichtbare probleem dat wordt veroorzaakt door een aantal macro-economische factoren en elke maand evenveel levens kost als de vloedgolframp die eind 2004 Zuidoost-Azië heeft getroffen; een probleem dat vaak wordt aangeduid als de stille tsunami.

'Het is een schandaal dat een samenleving een dergelijke situatie toelaat', stelt Peter Bakker en hij roept de wereld op haar verantwoordelijkheid te nemen voor het oplossen van het voedselprobleem. Als multinationaal bedrijf streeft TNT continu naar een verbetering van de sociale effecten van zijn activiteiten op de gemeenschap overal ter wereld. TNT wil zijn competenties, middelen en infrastructuren inzetten om de meest kwetsbaren onder de wereldbevolking te ondersteunen.

Om dit streven te realiseren is TNT vijf jaar geleden een partnerschap aangegaan met het World Food Programme van de Verenigde Naties. TNT en het World Food Programme hebben samengewerkt in talrijke projecten op het gebied van kennisoverdracht en inzet van competenties. Zo heeft TNT logistieke ondersteuning op locatie geleverd en vele fondseninzamelingsacties actief ondersteund. Een hiervan is Walk the World, een jaarlijkse wereldwijde sponsorloop die aanstaande weekend opnieuw zal plaatsvinden, op zondag 1 juni.

End Hunger: Walk the World vindt plaats binnen 24 uur in 24 tijdzones. De sponsorloop heeft als doel de bewustwording en het inzicht in de hongerproblematiek bij het publiek te bevorderen en geld in te zamelen voor het schoolvoedselprogramma van het World Food Programme. End Hunger: Walk the World is een wereldwijd promotie- en inzamelingsevenement dat door het World Food Programme wordt georganiseerd in samenwerking met de grootste partnerondernemingen van de organisatie, TNT en Unilever.

About TNT
TNT provides businesses and consumers worldwide with an extensive range of services for their mail and express delivery needs. Headquartered in the Netherlands, TNT offers efficient network infrastructures in Europe and Asia and is expanding operations worldwide to maximize its network performance. TNT serves more than 200 countries and employs more than 161,500 people. Over 2007, TNT reported 11 billion in revenues and an operating income of 1,192 million. TNT is publicly listed on the stock exchange of Amsterdam. TNT recognises its social responsibility, and has formed partnerships with the United Nations World Food Programme and the United Nations Environment Programme to fight hunger and pollution in the world.