Van Gogh Museum
Amsterdam, 29 mei 2008
Aanwinst Spinnend Bretons meisje van Paul Gauguin te zien in Van Gogh Museum
Vanaf 30 mei 2008 is de muurschildering Spinnend Bretons meisje (1889)
van Paul Gauguin (1848-1903) na een periode van onderzoek en
restauratie, te zien in het Van Gogh Museum. Het werk (aangekocht in
2006) is een waardevolle aanvulling op Van Goghs tijdgenoten en vormt
een belangrijke versterking van âde school van Pont-Avenâ binnen de
collectie van het Van Gogh Museum.
Spinnend Bretons meisje
Het werk werd oorspronkelijk geschilderd op een muur in de eetkamer
van de herberg La Buvette de la Plage in het Bretonse Le Pouldu waar
Gauguin onderdak had gevonden. Met zijn leerling Meijer de Haan heeft
Gauguin de wanden van de eetkamer gedecoreerd. De muurschildering
toont een Bretons meisje. Ze staat, gekleed in traditionele dracht,
voor een ranke boom op de hoge kust. De koe in de verte doet vermoeden
dat ze een kudde hoedt; intussen spint ze wol met de hand. Boven haar
zweeft een engel met een zwaard. De betekenis is door Gauguin
opzettelijk vaag gehouden. Ze zou de herderin Jeanne dâArc kunnen
zijn, maar ook kunnen verwijzen naar Eva na de zondeval. De
voorstelling werd met olieverf op gips geschilderd. Dit was voor
Gauguin geen vertrouwde techniek maar het is kenmerkend voor zijn
behoefte aan experimenteren met materialen. In een brief aan Vincent
van Gogh schreef hij dat hij het experiment heel leerzaam had gevonden
en dat hij ingenomen was met het resultaat. Spinnend Bretons meisje is
in 1924 samen met twee andere muurschilderingen (waarvan een van
Meijer de Haan) achter enkele lagen behang ontdekt.
Paul Gauguin (1848- 1903), Spinnend Bretons meisje, 1889, Van Gogh
Museum
Paul Gauguin en âde school van Pont-Avenâ
In de jaren 1886-1890 verbleef Paul Gauguin meerdere malen in het
Bretonse plaatsje Pont-Aven en in het nabijgelegen kustdorpje Le
Pouldu. Zoals veel kunstenaars werd hij aangetrokken door het rustieke
karakter van de omgeving en het eenvoudige, traditionele leven dat de
bevolking er leidde. Hij was ook gefascineerd door de vanzelfsprekende
plaats die geloof en bijgeloof er innamen. Gauguin werd er de voorman
van een groep jonge kunstenaars die âde school van Pont-Avenâ genoemd
wordt. Als reactie op het impressionisme, dat uitging van waarneming
van de werkelijkheid, streefden zij naar een nieuwe kunst waarin de
verbeelding en het mysterieuze de boventoon voerden. De kunstenaars,
waaronder Emile Bernard, Paul Sérusier en Meijer de Haan, gebruikten
grote kleurvlakken en nadrukkelijke contouren. Hun werk kreeg daarmee
een decoratief karakter zoals bij Spinnend Bretons meisje ook
duidelijk tot uitdrukking komt.
De aanwinst is te zien op de tweede verdieping van het Rietveldgebouw,
geflankeerd door een Bretons landschap van Emile Bernard en een
stilleven dat Meijer de Haan maakte in dezelfde herberg in Le Pouldu
waar hij en Gauguin hun muurdecoraties schilderden.
Zondaglezing 1 juni 2008 om 14 uur: âGauguin in het Van Gogh Museumâ
De schilderijen van Paul Gauguin in de collectie van het Van Gogh
Museum vertellen het verhaal van zijn zoektocht naar een nieuwe stijl
en naar erkenning als modern kunstenaar. Tegelijk illustreren ze de
bewondering die Vincent en Theo van Gogh hadden voor zijn talent en de
steun die zij hem gaven. In deze lezing staat dit bijzondere
driemanschap centraal. Vanzelfsprekend zal uitgebreid aandacht besteed
worden aan de muurschildering Spinnend Bretons meisje.
Spreker: Leo Jansen, conservator schilderijen Van Gogh Museum.
Voor meer informatie: www.vangoghmuseum.nl/zondaglezingen
Â
---