Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Antwoorden op kamervragen over een auto met chauffeur voor
ambtenaren
29 mei 2008
Antwoorden op kamervragen van de leden Ten Hoopen, Omtzigt en
Schinkelshoek (allen CDA) aan de ministers van Economische Zaken, van
Financiën en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over een
auto met chauffeur voor ambtenaren. (Ingezonden 9 april 2008)
1. Vraag
Is het waar dat bij 13 ministeries meer dan 100 ambtenaren (en
militairen) over een auto met chauffeur beschikken? Is het waar dat
daarmee niet altijd een direct dienstbelang is gemoeid (bijv. woon-
werkverkeer)?1)
2. Vraag
Kunt u motiveren waarom ook ambtenaren onder het niveau van de
secretaris-generaal een dienstauto met chauffeur hebben, ook als
daarmee niet een direct dienstbelang is gemoeid (bijv. woon-
werkverkeer)?
Antwoord op vraag 1 en 2
Het is correct dat bij alle ministeries van oudsher hoge ambtenaren
vanaf de functie van DG (vanaf salarisniveau 19 of een vergelijkbare
functie), de zogenaamde `vervoersgerechtigden', recht hebben op een
auto met chauffeur. Naast de diverse dienstreizen, geldt dit ook voor
het woon-werkverkeer.
Gelet op de drukke agenda's en de grote hoeveelheid uren die deze
topambtenaren doorgaans maken, is er m.i. zeker sprake van een
dienstbelang wanneer zij hun reistijd van en naar hun werk optimaal
benutten, bijvoorbeeld door het lezen van stukken, het voeren van
telefoongesprekken, etc. (vaak ook met een gerubriceerd karakter,
zodat dit niet in het openbaar vervoer gedaan kan worden).
In enkele gevallen kunnen overigens ook veiligheidsoverwegingen een
bepalende factor zijn.
Opgemerkt moet overigens worden dat niet alle vervoersgerechtigden ook
daadwerkelijk gebruik maken van dit recht, maar soms zelf voorzien in
het reizen van de woning naar het werk.
3. Vraag
Wat zijn de totale kosten hiervan en hoe kijkt u tegen deze
uitgavenpost aan in het licht van de door het kabinet opgelegde
taakstelling voor de ministeries? Gaat dit gebruik van dienstauto's
niet ten koste van het streven naar duurzame mobiliteit? Welke
alternatieven heeft u onderzocht?
3. Antwoord
Een overzicht van de totale kosten is niet eenduidig te geven vanwege
de gevarieerdheid aan inzetmogelijkheden van de chauffeurs (o.a. door
poolvorming, zie ook verdere beantwoording).
Wel kan ik melden dat de kosten van een gemiddelde leaseauto circa
1500 euro per maand bedragen (incl. brandstof) en de kosten per jaar
van een chauffeur 63.251,77 euro (incl. werkgeverskosten en berekend
op maximum functieschaal).
Bij de ministeries die al over een pool beschikken (zie ook vraag 4),
worden de chauffeurs tevens ingezet om andere vervoersaanvragen binnen
het desbetreffende ministerie uit te voeren. Hiermee wordt
terughoudend omgegaan. Bij het gebruik van een dienstauto worden
afwegingen gemaakt als tijd, bereikbaarheid van de bestemming met het
openbaar vervoer en veiligheidsbelang.
Wanneer auto's worden aangeschaft gebeurt dit conform de
rijksnormeringen en de milieu standaarden die daarbij door de
collega's van VenW en VROM zijn voorgeschreven.
4. Vraag
Is het waar dat topambtenaren van het ministerie van Economische Zaken
gebruik maken van auto's uit een pool? Bent u bereid te bevorderen dat
dit goede voorbeeld van het ministerie van Economische Zaken navolging
krijgt en wat is uw visie op het instellen van een rijksbrede
chauffeurspool waarop topambtenaren in het kader van het dienstbelang
een beroep kunnen doen?
4. Antwoord
De topambtenaren bij EZ maar ook bij zes andere ministeries maken
inderdaad gebruik van auto's en chauffeurs uit een pool. In de
praktijk komt het erop neer dat er dan niet langer sprake is van een
directe koppeling van chauffeur en de vervoersgerechtigde, maar dat
elke beschikbare chauffeur binnen een ministerie de
vervoersgerechtigde kan rijden. Dit vergroot het gebruik van de auto
en de inzet van de chauffeur. Poolvorming is uit overwegingen van
efficiëntie dan ook zeker aan te bevelen.
In het kader van rijksbrede poolvorming kan ik u meedelen dat er in
oktober 2007 bij BZK/Justitie een pilot van start is gegaan om te
komen tot een bredere rijkschauffeurspool.
De uitkomsten van deze pilot zijn relevant voor nadere beleidsvorming
op dit onderwerp.
Een gezamenlijke rijksbrede chauffeurspool zal overigens ook een
bijdrage kunnen leveren aan de invulling van de opgelegde
taakstelling, zowel materieel als personeel (zie vraag 3).
1) HP/De Tijd, 4 april 2008
Naar boven
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties