AutoRai

Made in Germany: het succes van Porsche

(5/30/2008)
Porsche viert een jubileum: precies zestig jaar geleden is de basis voor het familiebedrijf gelegd. Dat deze kleine onderneming zou uitgroeien tot een van de belangrijkste sportautofabrikanten ter wereld, had destijds niemand durven voorspellen.

Op 8 juni 1948 begon een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de auto: het eerste Porsche-prototype met chassisnummer 356-001 werd toegelaten op de openbare weg. âIk kon mijn droomauto maar niet vinden, waar ik ook zocht. Daarom besloot ik hem zelf maar te bouwenâ, zei Ferry Porsche. Tot op de dag van vandaag staat zijn pioniersgeest centraal in de filosofie van het bedrijf.

Uiteraard heeft Porsche in de afgelopen zes decennia behalve hoogtepunten ook tegenslagen gekend. Maar door efficiënte productiemethoden, een heldere merkfilosofie en innovatieve modellen als de 356, de 911, de Boxster en de Cayenne heeft de ooit kleine sportautospecialist zich in razend tempo ontwikkeld tot een van de succesvolste en meest winstgevende autofabrikanten ter wereld. âPorsche is op dit moment sterker dan ooitâ, zegt Porsche-topman Dr. Wendelin Wiedeking. âOns modellenaanbod was niet eerder zo breed en aantrekkelijk. Door het in de hand houden van kosten en processen hebben we onze onafhankelijkheid voor de lange termijn veiliggesteld. We zagen onszelf altijd als David die het tegen de Goliaths van deze branche moest opnemen. Dat beeld heeft ons bedrijf getekend, maar ook zeer succesvol gemaakt.â

Toen Wiedeking in 1992 de leiding kreeg, verkeerde Porsche op het dieptepunt van zijn zwaarste crisis ooit. Het bedrijf stond op het punt zijn zelfstandigheid te verliezen. Dat vroeg om een onmiddellijke aanpak. De families Porsche en Piëch, de aandeelhouders in de firma, zegden de directie hun steun daarvoor toe. Wiedeking en zijn directieleden introduceerden het nieuwe model Boxster en slankten het management en het productieproces af. Al in 1995 kwam Porsche uit de rode cijfers en vestigde sindsdien elk jaar nieuwe records bij de omzet, de afzet en de winst.

Dat succes komt ook terug in het aanzien van het merk Porsche. In de belangrijke Initial Quality Study van het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power staat Porsche voor de tweede maal op één. En de Appeal Study van J.D. Power geeft voor de derde keer op rij aan dat Porsche bij Amerikaanse kopers het aantrekkelijkste automerk is.

Porsche heeft in 60 jaar met belangrijke innovaties een naam opgebouwd â ook door de aandacht voor het milieu. Het simpelweg halen van de normen die de overheid stelde was nooit genoeg voor de ingenieurs. Al in 1966 voerde Porsche de eerste officieel erkende uitlaatgastest door met een 911. In de afgelopen 15 jaar is het verbruik â en daarmee de CO2-uitstoot â van nieuwe modellen met 1,7 procent per jaar gedaald. Porsches leveren nu al de meeste prestaties tegen de relatief geringste CO2-uitstoot. Tot 2012 moet het verbruik met nog eens 20 procent dalen dankzij innovatieve motortechniek en hybride-aandrijving voor de Cayenne en de Panamera. Al zestig jaar kan Porsche terugvallen op het kwaliteitslabel âMade in Germanyâ. De fabrikant gaat onverstoord zijn eigen weg, heeft nooit subsidie hoeven ontvangen en erkent zijn sociale verantwoordelijkheid naar zowel zijn werknemers als naar de maatschappij.

In september 2005 zette Porsche de stap naar een nieuwe toekomst met het verwerven van een meerderheidsbelang in Volkswagen AG. In de loop van dit jaar wordt het aandeel van 31 naar meer dan 50 procent verhoogd. Onder de Porsche Automobil Holding SE blijft niet alleen de groei van Volkswagen en Porsche gewaarborgd, maar ook de onafhankelijkheid van beide firmaâs. CEO Dr. Wendelin Wiedeking belooft dan ook: âPorsche blijft altijd Porsche, net zoals Volkswagen Volkswagen blijft. Dat is de basis van ons succes.â

Ook in Nederland wordt het zestigjarig bestaan van Porsche gevierd. Een speciaal bestickerde Cayman rijdt rond voor de Doe Een Wens Stichting Nederland. Deze stichting vervult de hartewensen van kinderen met een levensbedreigende ziekte. In de stickers zijn alle kleuren verwerkt die de afgelopen zestig jaar bij Porsche leverbaar zijn geweest. Bedrijven kunnen de Cayman sponsoren voor 995 euro exclusief BTW: zij krijgen de auto dan één dag ter beschikking.