Made in Germany: het succes van Porsche
(5/30/2008)
Porsche viert een jubileum: precies zestig jaar geleden is de basis
voor het familiebedrijf gelegd. Dat deze kleine onderneming zou
uitgroeien tot een van de belangrijkste sportautofabrikanten ter
wereld, had destijds niemand durven voorspellen.
Op 8 juni 1948 begon een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de
auto: het eerste Porsche-prototype met chassisnummer 356-001 werd
toegelaten op de openbare weg. âIk kon mijn droomauto maar niet
vinden, waar ik ook zocht. Daarom besloot ik hem zelf maar te bouwenâ,
zei Ferry Porsche. Tot op de dag van vandaag staat zijn pioniersgeest
centraal in de filosofie van het bedrijf.
Uiteraard heeft Porsche in de afgelopen zes decennia behalve
hoogtepunten ook tegenslagen gekend. Maar door efficiënte
productiemethoden, een heldere merkfilosofie en innovatieve modellen
als de 356, de 911, de Boxster en de Cayenne heeft de ooit kleine
sportautospecialist zich in razend tempo ontwikkeld tot een van de
succesvolste en meest winstgevende autofabrikanten ter wereld.
âPorsche is op dit moment sterker dan ooitâ, zegt Porsche-topman Dr.
Wendelin Wiedeking. âOns modellenaanbod was niet eerder zo breed en
aantrekkelijk. Door het in de hand houden van kosten en processen
hebben we onze onafhankelijkheid voor de lange termijn veiliggesteld.
We zagen onszelf altijd als David die het tegen de Goliaths van deze
branche moest opnemen. Dat beeld heeft ons bedrijf getekend, maar ook
zeer succesvol gemaakt.â
Toen Wiedeking in 1992 de leiding kreeg, verkeerde Porsche op het
dieptepunt van zijn zwaarste crisis ooit. Het bedrijf stond op het
punt zijn zelfstandigheid te verliezen. Dat vroeg om een onmiddellijke
aanpak. De families Porsche en Piëch, de aandeelhouders in de firma,
zegden de directie hun steun daarvoor toe. Wiedeking en zijn
directieleden introduceerden het nieuwe model Boxster en slankten het
management en het productieproces af. Al in 1995 kwam Porsche uit de
rode cijfers en vestigde sindsdien elk jaar nieuwe records bij de
omzet, de afzet en de winst.
Dat succes komt ook terug in het aanzien van het merk Porsche. In de
belangrijke Initial Quality Study van het Amerikaanse onderzoeksbureau
J.D. Power staat Porsche voor de tweede maal op één. En de Appeal
Study van J.D. Power geeft voor de derde keer op rij aan dat Porsche
bij Amerikaanse kopers het aantrekkelijkste automerk is.
Porsche heeft in 60 jaar met belangrijke innovaties een naam opgebouwd
â ook door de aandacht voor het milieu. Het simpelweg halen van de
normen die de overheid stelde was nooit genoeg voor de ingenieurs. Al
in 1966 voerde Porsche de eerste officieel erkende uitlaatgastest door
met een 911. In de afgelopen 15 jaar is het verbruik â en daarmee de
CO2-uitstoot â van nieuwe modellen met 1,7 procent per jaar gedaald.
Porsches leveren nu al de meeste prestaties tegen de relatief
geringste CO2-uitstoot. Tot 2012 moet het verbruik met nog eens 20
procent dalen dankzij innovatieve motortechniek en hybride-aandrijving
voor de Cayenne en de Panamera. Al zestig jaar kan Porsche terugvallen
op het kwaliteitslabel âMade in Germanyâ. De fabrikant gaat
onverstoord zijn eigen weg, heeft nooit subsidie hoeven ontvangen en
erkent zijn sociale verantwoordelijkheid naar zowel zijn werknemers
als naar de maatschappij.
In september 2005 zette Porsche de stap naar een nieuwe toekomst met
het verwerven van een meerderheidsbelang in Volkswagen AG. In de loop
van dit jaar wordt het aandeel van 31 naar meer dan 50 procent
verhoogd. Onder de Porsche Automobil Holding SE blijft niet alleen de
groei van Volkswagen en Porsche gewaarborgd, maar ook de
onafhankelijkheid van beide firmaâs. CEO Dr. Wendelin Wiedeking
belooft dan ook: âPorsche blijft altijd Porsche, net zoals Volkswagen
Volkswagen blijft. Dat is de basis van ons succes.â
Ook in Nederland wordt het zestigjarig bestaan van Porsche gevierd.
Een speciaal bestickerde Cayman rijdt rond voor de Doe Een Wens
Stichting Nederland. Deze stichting vervult de hartewensen van
kinderen met een levensbedreigende ziekte. In de stickers zijn alle
kleuren verwerkt die de afgelopen zestig jaar bij Porsche leverbaar
zijn geweest. Bedrijven kunnen de Cayman sponsoren voor 995 euro
exclusief BTW: zij krijgen de auto dan één dag ter beschikking.
AutoRai