AutoRai

Ferrari-president Luca di Montezemolo test nieuwe California

(5/30/2008)
De nieuwe Ferrari California 2+ convertible had de laatste paar dagen een wel heel bijzondere âtestrijderâ aan het stuur toen de President van het merk met het Steigerende Paard, President Luca di Montezemolo, enkele snelle ronden aflegde op het circuit van Fiorano.

âIk ben erg tevreden over de inspanningen die de mannen en vrouwen bij Ferrari hebben geleverd,â verklaarde Luca di Montezemolo. âDe California is een buitengewone auto en ik was opgetogen over de prestaties, het comfort en het rijplezier. De California is, net als al onze andere modellen, de belichaming van baanbrekende innovatie. De versnellingsbak, de wielophanging en het chassis zijn ongelooflijk geavanceerd. Dit is de eerste Spider/Coupé met een harde kap, die binnen 14 seconden volledig dichtklapt. Ondanks de uitstekende prestaties is de California 2+ buitengewoon gemakkelijk te besturen en door de ruimte achter de voorstoelen biedt hij veel gebruiksgemak.â

Vandaag zijn de meest recente fotoâs van de nieuwe convertible, die door Pininfarina is getekend, vrijgegeven en daarop is de nieuwste Ferrari, in de kleur Azzurro California, te zien met de hard top gesloten. Azzurro California was de kleur die werd gekozen voor het eerste optreden van de legendarische spider uit 1960 tijdens de New York Auto Show in 1962. Daar bleek deze kleur ook favoriet te zijn bij veel eigenaren.

Net zoals de andere modellen in het Ferrari-programma is ook de Ferrari California aerodynamisch vormgegeven om belangrijke down-force waarden te kunnen realiseren, in feite 70 kg bij 200 km/u.

Dit is ook de eerste keer dat de 7-versnellingsbak met dubbele koppeling is toegepast voor een Ferrari. Deze technologie is het resultaat van een diepgaand onderzoek naar versnellingsbakken door de Scuderia Ferrari. Het systeem van de Ferrari California brengt de schakeltijd terug naar nul en draagt zo bij aan de prestaties van de auto op het gebied comfort en rijgemak.

De prestaties zijn ook op een hoger niveau gebracht door de nieuwe Launch Control knop die na te zijn ingedrukt zorgt voor flitsende acceleratiecijfers omdat het beschikbare koppel op een optimale wijze wordt gedoseerd en omdat voorkomen wordt dat de wielen spinnen.

De auto is 4.560 mm lang, 1.900 mm breed en heeft een wielbasis van 2.700 mm. De bagageruimte van de Ferrari California is ook een bewijs van de veelzijdigheid van de nieuwste uitbreiding van de modelseries van het merk met het Steigerende Paard. Wanneer de kap gesloten is heeft de bagageruimte een inhoud van 360 liter en met de kap neer is de inhoud 260 liter.

Voor de eerste keer bij een Ferrari is er geen afscheiding tussen de kofferruimte en het passagierscompartiment, waardoor de opbergmogelijkheden optimaal zijn.

Speciale aandacht is geschonken aan het brandstofverbruik, dat gemiddeld 13.2 l/100 km bedraagt. De CO2 uitstoot is ongeveer 310 g/km.