Ferrari-president Luca di Montezemolo test nieuwe California
(5/30/2008)
De nieuwe Ferrari California 2+ convertible had de laatste paar dagen
een wel heel bijzondere âtestrijderâ aan het stuur toen de President
van het merk met het Steigerende Paard, President Luca di Montezemolo,
enkele snelle ronden aflegde op het circuit van Fiorano.
âIk ben erg tevreden over de inspanningen die de mannen en vrouwen bij
Ferrari hebben geleverd,â verklaarde Luca di Montezemolo. âDe
California is een buitengewone auto en ik was opgetogen over de
prestaties, het comfort en het rijplezier. De California is, net als
al onze andere modellen, de belichaming van baanbrekende innovatie. De
versnellingsbak, de wielophanging en het chassis zijn ongelooflijk
geavanceerd. Dit is de eerste Spider/Coupé met een harde kap, die
binnen 14 seconden volledig dichtklapt. Ondanks de uitstekende
prestaties is de California 2+ buitengewoon gemakkelijk te besturen en
door de ruimte achter de voorstoelen biedt hij veel gebruiksgemak.â
Vandaag zijn de meest recente fotoâs van de nieuwe convertible, die
door Pininfarina is getekend, vrijgegeven en daarop is de nieuwste
Ferrari, in de kleur Azzurro California, te zien met de hard top
gesloten. Azzurro California was de kleur die werd gekozen voor het
eerste optreden van de legendarische spider uit 1960 tijdens de New
York Auto Show in 1962. Daar bleek deze kleur ook favoriet te zijn bij
veel eigenaren.
Net zoals de andere modellen in het Ferrari-programma is ook de
Ferrari California aerodynamisch vormgegeven om belangrijke down-force
waarden te kunnen realiseren, in feite 70 kg bij 200 km/u.
Dit is ook de eerste keer dat de 7-versnellingsbak met dubbele
koppeling is toegepast voor een Ferrari. Deze technologie is het
resultaat van een diepgaand onderzoek naar versnellingsbakken door de
Scuderia Ferrari. Het systeem van de Ferrari California brengt de
schakeltijd terug naar nul en draagt zo bij aan de prestaties van de
auto op het gebied comfort en rijgemak.
De prestaties zijn ook op een hoger niveau gebracht door de nieuwe
Launch Control knop die na te zijn ingedrukt zorgt voor flitsende
acceleratiecijfers omdat het beschikbare koppel op een optimale wijze
wordt gedoseerd en omdat voorkomen wordt dat de wielen spinnen.
De auto is 4.560 mm lang, 1.900 mm breed en heeft een wielbasis van
2.700 mm. De bagageruimte van de Ferrari California is ook een bewijs
van de veelzijdigheid van de nieuwste uitbreiding van de modelseries
van het merk met het Steigerende Paard. Wanneer de kap gesloten is
heeft de bagageruimte een inhoud van 360 liter en met de kap neer is
de inhoud 260 liter.
Voor de eerste keer bij een Ferrari is er geen afscheiding tussen de
kofferruimte en het passagierscompartiment, waardoor de
opbergmogelijkheden optimaal zijn.
Speciale aandacht is geschonken aan het brandstofverbruik, dat
gemiddeld 13.2 l/100 km bedraagt. De CO2 uitstoot is ongeveer 310
g/km.
AutoRai