---
Conclusie bijeenkomst: Groothandel laat innovatiekansen liggen
Binnen de groothandel blijven te veel innovatiekansen liggen. De
groothandel moet zich meer bewust worden van hun positie in de keten,
en échte toegevoegde waarde gaan bieden. Dat zijn de voornaamste
conclusies van de bijeenkomst âGroothandel waarde(n)loos of
waarde(n)vol, die Syntens op 28 mei organiseerde bij FloraHolland in
Venlo. Ruim tachtig ondernemers kwamen op deze bijeenkomst af, wat
aangeeft dat ook zij vinden dat het hoog tijd is voor vernieuwing.
Binnen de groothandel gaan de ontwikkelingen snel. Steeds minder zal
de groothandel vanuit een solitaire rol gaan opereren. Om ondernemers
van groothandels bewust te maken van de innovatiekansen die er voor
hen liggen, organiseerde Syntens op 28 mei de bijeenkomst âGroothandel
waarde(n)loos of waarde(n)vol?â bij FloraHolland in Venlo.
âGroothandels zouden zich beter bewust moeten zijn van de positie die
men inneemt in de ketenâ, vindt Wim Heldens, innovatieadviseur van
Syntens. âOok moeten groothandels oplossingen bieden met échte
toegevoegde waarde.â Dit laatste is ook gebleken uit de studie
âGroothandel op weg naar 2010â uitgevoerd door de ING Bank. Volgens de
studie zijn toegevoegde waarde, flexibiliteit en innovatie kenmerkend
voor de moderne groothandel. Eind vorig jaar kreeg deze studie een
vervolg in âVoorraadmanagement in de groothandelâ. Als branchemanager
handel bij de ING Bank gaf Dirk Mulder tijdens de bijeenkomst op 28
mei zijn visie op de groothandel.
Een andere spreker tijdens de bijeenkomst was Piet Pauwels van de
Faculty of Economics & Business Administration van de Universiteit
Maastricht. Hij ging in op het belang van toegevoegde waarde en de rol
van de eigen marketing hierbij.
Belangrijk onderdeel van de bijeenkomst was een bezoek aan een van de
vier meewerkende gastbedrijven: Florazon, Seacon Logistics BV,
Hakvoort Horeca BV en Technische Unie BV. Actuele onderwerpen zoals
samenwerken, internationalisatie, positie in de keten en
innovatiecultuur passeerden de revue in de praktijkverhalen van de
ondernemers van deze bedrijven. Zo ging het bij Florazon over
onderlinge concurrentie in het assortiment. âHet gezamenlijk belang
dient ook het eigen belangâ, werd hier benadrukt. Bij Hakvoort Horeca
werd gesproken over innovatie- en bedrijfscultuur. âWeet als manager
wat er, ook sociaal gezien, speelt bij je personeelâ, was het devies.
Noot voor de pers
Fotobijschrift: Piet Pauwels van de Faculty of Economics & Business
Administration van de Universiteit Maastricht benadrukte het belang
van toegevoegde waarde en de rol van marketing (foto: Wim Heldens,
Syntens)
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Syntens, Sabine
Schlooz, Communicatieadviseur, tel. 088-444 00 82, e-mail:
ssc@syntens.nl.
Syntens