Syntens


---

Conclusie bijeenkomst: Groothandel laat innovatiekansen liggen

Binnen de groothandel blijven te veel innovatiekansen liggen. De groothandel moet zich meer bewust worden van hun positie in de keten, en échte toegevoegde waarde gaan bieden. Dat zijn de voornaamste conclusies van de bijeenkomst âGroothandel waarde(n)loos of waarde(n)vol, die Syntens op 28 mei organiseerde bij FloraHolland in Venlo. Ruim tachtig ondernemers kwamen op deze bijeenkomst af, wat aangeeft dat ook zij vinden dat het hoog tijd is voor vernieuwing.

Binnen de groothandel gaan de ontwikkelingen snel. Steeds minder zal de groothandel vanuit een solitaire rol gaan opereren. Om ondernemers van groothandels bewust te maken van de innovatiekansen die er voor hen liggen, organiseerde Syntens op 28 mei de bijeenkomst âGroothandel waarde(n)loos of waarde(n)vol?â bij FloraHolland in Venlo.

âGroothandels zouden zich beter bewust moeten zijn van de positie die men inneemt in de ketenâ, vindt Wim Heldens, innovatieadviseur van Syntens. âOok moeten groothandels oplossingen bieden met échte toegevoegde waarde.â Dit laatste is ook gebleken uit de studie âGroothandel op weg naar 2010â uitgevoerd door de ING Bank. Volgens de studie zijn toegevoegde waarde, flexibiliteit en innovatie kenmerkend voor de moderne groothandel. Eind vorig jaar kreeg deze studie een vervolg in âVoorraadmanagement in de groothandelâ. Als branchemanager handel bij de ING Bank gaf Dirk Mulder tijdens de bijeenkomst op 28 mei zijn visie op de groothandel.

Een andere spreker tijdens de bijeenkomst was Piet Pauwels van de Faculty of Economics & Business Administration van de Universiteit Maastricht. Hij ging in op het belang van toegevoegde waarde en de rol van de eigen marketing hierbij.

Belangrijk onderdeel van de bijeenkomst was een bezoek aan een van de vier meewerkende gastbedrijven: Florazon, Seacon Logistics BV, Hakvoort Horeca BV en Technische Unie BV. Actuele onderwerpen zoals samenwerken, internationalisatie, positie in de keten en innovatiecultuur passeerden de revue in de praktijkverhalen van de ondernemers van deze bedrijven. Zo ging het bij Florazon over onderlinge concurrentie in het assortiment. âHet gezamenlijk belang dient ook het eigen belangâ, werd hier benadrukt. Bij Hakvoort Horeca werd gesproken over innovatie- en bedrijfscultuur. âWeet als manager wat er, ook sociaal gezien, speelt bij je personeelâ, was het devies.

Noot voor de pers

Fotobijschrift: Piet Pauwels van de Faculty of Economics & Business Administration van de Universiteit Maastricht benadrukte het belang van toegevoegde waarde en de rol van marketing (foto: Wim Heldens, Syntens)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Syntens, Sabine Schlooz, Communicatieadviseur, tel. 088-444 00 82, e-mail: ssc@syntens.nl.