Innovatieve wervingscampagne geeft impuls aan ICT-opleiding in Almere

30/05/2008 13:06

Hogeschool van Amsterdam

De HvA en het bedrijfsleven hebben de handen ineengeslagen om in te spelen op de arbeidsmarktkrapte in de ICT enerzijds en de verminderde belangstelling van scholieren voor een ICT-opleiding anderzijds.

Alle ICT-gerelateerde opleidingen hebben sinds 2001 te maken met een terugloop van inschrijvingen. Aan de andere kant neemt de vraag naar ICT'ers toe en zien we dat over vier jaar het tekort aan ICT-professionals is opgelopen tot 12.000.(1) Als antwoord op deze tendens heeft de opleiding Information Engineering (IE) van de HvA in Almere samen met het bedrijfsleven een innovatieve wervingscampagne opgezet.

Vier jaar gratis studeren

De wervingscampagne IE Challenge 2008 is een coproductie van de opleiding IE en het bedrijfsleven. Voor deze campagne is een internetsite (www.IEChallenge.nl) vol visueel spektakel gebouwd. Verder zijn er verschillende radiostations ingeschakeld en zijn 18.000 scholieren die havo-, vwo- of mbo-eindexamen doen persoonlijk op de hoogte gesteld. Een belangrijk onderdeel van de campagne, de IE Challenge, biedt elke scholier de mogelijkheid zijn of haar talent te tonen. Een van de prijzen is vier jaar gratis studeren aan de opleiding IE.

Bedrijven en opleiding werken samen

Bedrijven hebben de campagne in samenwerking met de opleiding IE opgezet en deels gefinancierd. Hoofdsponsor Accenture Technology te Almere stelt de scholarship van vier jaar beschikbaar, verder zijn er laptops en I-pods als prijs beschikbaar gesteld. Bedrijven en ondernemers die zijn afgestudeerd bij de opleiding, leveren hiermee een bijdrage aan de oplossing van de arbeidsmarktkrapte in de ICT-branche. Daarnaast participeren deze bedrijven in het onderwijs zelf via comakerships (2).

HBO stevig in Almere

Directeur Tonny Triezenberg verwacht veel van de campagne: 'Door onderwijs en bedrijfsleven verder te integreren en deze vernieuwende campagne zetten wij de opleiding steviger op Almeerse bodem. Dat is goed voor de studenten, voor de bedrijven, voor Almere en voor de opleiding. Deze ambitieuze campagne in samenwerking met de afnemers van onze studenten maakt duidelijk dat er volop kansen zijn voor hoger beroepsonderwijs in Almere. We verwachten bovendien door deze campagne nieuwe studenten te laten zien dat ICT niet per se een technische aangelegenheid is, maar veel breder is.' De campagne richt zich dan ook met name op de 'non-digital' scholier. Triezenberg: 'Dat zijn scholieren die misschien niet direct denken aan een ICT-opleiding. Maar veel jongeren hebben natuurlijk wel degelijk affiniteit met internet, computers, mobiele telefoons en andere ICT-toepassingen. Zij willen zich alleen breder oriënteren en zijn ook geïnteresseerd in bijvoorbeeld marketing, ondernemerschap en bedrijfskunde. Daarmee zijn zij een belangrijke doelgroep van de wervingscampagne, want vanuit het bedrijfsleven is er ook veel vraag naar communicatief en inhoudelijk sterke ICT'ers.'

(1) Bron: ICT Marktmonitor 2008, uitgebracht door branchevereniging ICT-Office op 18 april 2008

(2) Comakers: zie http://www.iie.hva.nl/stages/comakership.htm

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.nl) en zichtbaar op www.perssupport.nl.





http://www.iechallenge.nl