Gemeente Vlaardingen


Burgemeester Bruinsma reikt Burgerjaarverslag 2007 uit aan Burgerpanel

30 mei 2008

Op donderdag 5 juni reikt burgemeester Bruinsma de eerste exemplaren van het Burgerjaarverslag 2007 uit aan de leden van het Burgerpanel. Het Burgerpanel heeft geholpen bij het tot stand komen van het verslag. Alle inwoners van Vlaardingen ontvangen het Burgerjaarverslag tussen 6 en 16 juni 2008 in de brievenbus.

Sinds enkele jaren heeft de burgemeester de wettelijke taak om een Burgerjaarverslag samen te stellen. Daarin staat hoe de gemeente burgers betrekt bij beslissingen over hun stad, wijk of straat. Ook is te lezen wat de gemeente doet om de inwoners zo goed mogelijk van dienst te zijn. Dit geeft inzicht in wat goed gaat, en wat beter kan.

Afspraak maken
De burgemeester is tevreden dat ook dit jaar de wachttijden aan de publieksbalie van het stadhuis weer zijn afgenomen. Steeds meer mensen kiezen namelijk voor het gemak van een afspraak voor bijvoorbeeld het ophalen van paspoort of rijbewijs. Door het maken van een afspraak hoeft de bezoeker niet te wachten en kan de gemeente het werk beter inplannen. De gemeente startte in de tweede helft van 2007 een campagne om het maken van een afspraak, en de mogelijkheid dat digitaal te doen, te stimuleren. Eind 2007 maakte 40% van de bezoekers een afspraak. Het uiteindelijke doel is dat 60% van de bezoekers op afspraak komt.

Centrale dienstverlening
Ook aan andere vormen van dienstverlening is door de gemeente veel aandacht besteed. Zo startte op 1 januari 2007 het Loket Welzijn en Zorg. Een centrale plek waar iedereen antwoord krijgt op vragen over wonen, welzijn, zorg en sociale zekerheid. Vlaardingers kunnen bij het loket terecht door te bellen, te schrijven, te mailen of door langs te komen op het stadskantoor. Ook is er een speciale website. Wie met deze mogelijkheden niet uit de voeten kan, kan bezoek krijgen van een consulent. Het instellen van de Formulierenbrigade sinds april 2007 helpt ook een handje: de medewerkers van de brigade bieden hulp bij het invullen van ingewikkelde formulieren.

Wat kan beter
De doelstelling van de gemeente om brieven en klachten binnen zes weken te beantwoorden en af te handelen, is in 2007niet gelukt. Ongeveer driekwart van de binnengekomen brieven, is binnen zes weken afgehandeld. Door het nieuwe systeem van postafhandeling waarmee de gemeente in 2007 ging werken, is de registratie van de uitgaande post onnauwkeurig. Daar valt nog veel aan te verbeteren.

Klachten
Ondanks dat het aantal klachten in 2007 daalde met 21% ten opzichte van het jaar ervoor, konden niet alle klachten binnen zes weken worden afgehandeld.Halverwege het jaar bleek slechts 55% binnen de gestelde termijn te zijn afgehandeld. De gemeente ging daarom over tot een nieuwe werkwijze die effect had. Uiteindelijk is over heel 2007 gerekend 76% van de klachten binnen zes weken afgehandeld. De doelstelling voor 2008 is 90%.

In gesprek
In 2007 is de gemeentelijke organisatie op veel manieren met Vlaardingers in gesprek geweest. Zo hebben belanghebbenden en gebruikers van de Broekpolder zich verenigd in de Federatie Gebruikers Broekpolder. En zijn kinderen betrokken geweest bij de ontwikkeling van speelplekken in de stad. Jongeren konden hun meningen en wensen bekendmaken in verschillende jongerenpanels. Tijdens de wijkschouwen bespraken bewoners en gemeente hoe de leefomgeving verbeterd kon worden.

Brievenbus
Alle Vlaardingers ontvangen het Burgerjaarverslag tussen vrijdag 6 juni en maandag 16 juni 2008 in de brievenbus. Wie het Burgerjaarverslag onverhoopt niet heeft ontvangen, kan bellen met de gemeente, telefoon: (010) 248 4000. Dan wordt het verslag alsnog bezorgd.

Mening
De burgemeester is benieuwd wat Vlaardingers vinden van het Burgerjaarverslag én van de gemeentelijke dienstverlening en burgerparticipatie. Wie een mening en/of ervaring wil doorgeven, kan een mail sturen naar burgemeester@vlaardingen.nl.