Gemeente Vlaardingen
Burgemeester Bruinsma reikt Burgerjaarverslag 2007 uit aan Burgerpanel
30 mei 2008
Op donderdag 5 juni reikt burgemeester Bruinsma de eerste exemplaren
van het Burgerjaarverslag 2007 uit aan de leden van het Burgerpanel.
Het Burgerpanel heeft geholpen bij het tot stand komen van het
verslag. Alle inwoners van Vlaardingen ontvangen het Burgerjaarverslag
tussen 6 en 16 juni 2008 in de brievenbus.
Sinds enkele jaren heeft de burgemeester de wettelijke taak om een
Burgerjaarverslag samen te stellen. Daarin staat hoe de gemeente
burgers betrekt bij beslissingen over hun stad, wijk of straat. Ook is
te lezen wat de gemeente doet om de inwoners zo goed mogelijk van
dienst te zijn. Dit geeft inzicht in wat goed gaat, en wat beter kan.
Afspraak maken
De burgemeester is tevreden dat ook dit jaar de wachttijden aan de
publieksbalie van het stadhuis weer zijn afgenomen. Steeds meer mensen
kiezen namelijk voor het gemak van een afspraak voor bijvoorbeeld het
ophalen van paspoort of rijbewijs. Door het maken van een afspraak
hoeft de bezoeker niet te wachten en kan de gemeente het werk beter
inplannen. De gemeente startte in de tweede helft van 2007 een
campagne om het maken van een afspraak, en de mogelijkheid dat
digitaal te doen, te stimuleren. Eind 2007 maakte 40% van de bezoekers
een afspraak. Het uiteindelijke doel is dat 60% van de bezoekers op
afspraak komt.
Centrale dienstverlening
Ook aan andere vormen van dienstverlening is door de gemeente veel
aandacht besteed. Zo startte op 1 januari 2007 het Loket Welzijn en
Zorg. Een centrale plek waar iedereen antwoord krijgt op vragen over
wonen, welzijn, zorg en sociale zekerheid. Vlaardingers kunnen bij het
loket terecht door te bellen, te schrijven, te mailen of door langs te
komen op het stadskantoor. Ook is er een speciale website. Wie met
deze mogelijkheden niet uit de voeten kan, kan bezoek krijgen van een
consulent. Het instellen van de Formulierenbrigade sinds april 2007
helpt ook een handje: de medewerkers van de brigade bieden hulp bij
het invullen van ingewikkelde formulieren.
Wat kan beter
De doelstelling van de gemeente om brieven en klachten binnen zes
weken te beantwoorden en af te handelen, is in 2007niet gelukt.
Ongeveer driekwart van de binnengekomen brieven, is binnen zes weken
afgehandeld. Door het nieuwe systeem van postafhandeling waarmee de
gemeente in 2007 ging werken, is de registratie van de uitgaande post
onnauwkeurig. Daar valt nog veel aan te verbeteren.
Klachten
Ondanks dat het aantal klachten in 2007 daalde met 21% ten opzichte
van het jaar ervoor, konden niet alle klachten binnen zes weken worden
afgehandeld.Halverwege het jaar bleek slechts 55% binnen de gestelde
termijn te zijn afgehandeld. De gemeente ging daarom over tot een
nieuwe werkwijze die effect had. Uiteindelijk is over heel 2007
gerekend 76% van de klachten binnen zes weken afgehandeld. De
doelstelling voor 2008 is 90%.
In gesprek
In 2007 is de gemeentelijke organisatie op veel manieren met
Vlaardingers in gesprek geweest. Zo hebben belanghebbenden en
gebruikers van de Broekpolder zich verenigd in de Federatie Gebruikers
Broekpolder. En zijn kinderen betrokken geweest bij de ontwikkeling
van speelplekken in de stad. Jongeren konden hun meningen en wensen
bekendmaken in verschillende jongerenpanels. Tijdens de wijkschouwen
bespraken bewoners en gemeente hoe de leefomgeving verbeterd kon
worden.
Brievenbus
Alle Vlaardingers ontvangen het Burgerjaarverslag tussen vrijdag 6
juni en maandag 16 juni 2008 in de brievenbus. Wie het
Burgerjaarverslag onverhoopt niet heeft ontvangen, kan bellen met de
gemeente, telefoon: (010) 248 4000. Dan wordt het verslag alsnog
bezorgd.
Mening
De burgemeester is benieuwd wat Vlaardingers vinden van het
Burgerjaarverslag én van de gemeentelijke dienstverlening en
burgerparticipatie. Wie een mening en/of ervaring wil doorgeven, kan
een mail sturen naar burgemeester@vlaardingen.nl.