Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 30 mei 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VenW/DGTL/2008-1980 08-VW-B-091 Onderwerp
Kamervraag

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u toekomen het antwoord op de vraag van de vaste commissie Verkeer en Waterstaat over de keersluis Zwartsluis.

De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat verzoekt mij ten aanzien van de ombouw van de keersluis in Zwartsluis tot een schutsluis te bevestigen dat ik in de onder- handelingen met de regio het geschikt maken van de vaarweg voor klasse Va-schepen en voor tenminste 3-laags containervaart als uitgangspunt neem.

Vanuit rijksperspectief ga ik op basis van de uitkomsten van de projectnota en de kosten- batenanalyse uit van de oplossing waarbij aan het huidige keersluishoofd een tweede sluishoofd wordt toegevoegd. De keersluis wordt daarmee een schutsluis, zodat in tijden van hoog of laag water (ca. 16 dagen per jaar) schepen gewoon geschut kunnen worden. Het stremmingsprobleem voor de scheepvaart wordt daarmee opgelost. Bij deze oplossing wordt het huidige sluishoofd niet vervangen, maar dit betekent in de praktijk dat door verruimd toelatingsbeleid klasse Va-schepen (en 3-laags-containervaart) met enige beperkingen in manoeuvreerruimte en aflaaddiepte toch de sluis kunnen passeren.

Een duurdere oplossing is om ook het huidige keersluishoofd te vervangen en te verbreden en verdiepen. Daarmee kunnen klasse Va-schepen makkelijker en zonder diepgangsbeperkingen de sluis passeren. Deze oplossing is echter fors ( 15 mln) duurder en levert betrekkelijk weinig extra (diepgangs)baten op, zoals ook blijkt uit de negatieve kosten-batenanalyse voor deze variant.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 7895 Internet www.verkeerenwaterstaat.nl

Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VenW/DGTL/2008-1980

De regio heeft echter een sterke voorkeur voor deze duurdere variant, mede vanwege de door de regio beoogde ontwikkelingen rond deze vaarweg. In het overleg met de regio ben ik daarom bereid om mee te werken aan de regionale voorkeursvariant, onder de voorwaarde dat de regio de meerkosten daarvoor betaalt. Ik ben daarover nog met de regio in gesprek.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa


---