AutoRai

Suzuki Motor Corporation realiseert 10,7 procent omzetgroei

(5/30/2008)
Suzuki Motor Corporation heeft het boekjaar 2007-2008 (1 april 2007 tot 31 maart 2008) afgesloten met een omzetstijging van 10,7 procent naar 21,6 miljard euro (3.502 miljard yen). Voor het negende jaar op rij is dat een record. De autodivisie zette 17,4 miljard euro om (2.834 miljard yen) om en de motorfietsendivisie droeg 3,6 miljard euro (592 miljard yen) aan de omzet bij.

Het omzetrecord is vooral te danken aan de ruim 2,4 miljoen verkochte autoâs (8,2 procent stijging) en de meer dan 3,3 miljoen verkochte motorfietsen en ATVâs (9,0 procent toename). Buiten Japan groeide Suzuki met 13,1 procent (autoâs) en 9,5 procent (motorfietsen). In eigen land zag de wereldwijde marktleider op het gebied van compacte autoâs zijn marktaandeel in dit segment met 1,2 procent stijgen tot 31 procent.

Duizenden nieuwe arbeidsplaatsen
Voor de achtste keer op rij steeg ook de operationele winst van de elfde grootste autofabrikant ter wereld. Met een toename van 12,4 procent kwam het bedrijfsresultaat op 916,5 miljoen euro (149,4 miljard yen). De nettowinst steeg voor het zevende opeenvolgende jaar en wel tot 492 miljoen euro (80,3 miljard yen), een stijging van 7 procent. Wereldwijd creëerde Suzuki in het afgelopen boekjaar 4.731 nieuwe arbeidsplaatsen. Op 31 maart van dit jaar werkten 50.241 mensen in de drie divisies: Auto, Motor en Marine.

Ambitieuze doelstellingen tot 2010
De Suzuki Motor Corporation heeft ambitieuze doelstellingen voor het nieuwe boekjaar 2008-2009. De autodivisie heeft als doelstelling wereldwijd 2,63 miljoen voertuigen te verkopen (+ 9,5 procent), terwijl de motorfietsdivisie op een afzet van 3,67 miljoen tweewielers rekent (+ 9,6 procent). Hiermee wil De Suzuki Motor Corporation de positieve trend van het afgelopen jaar voortzetten.