Nederlandse Vereniging van Banken

Publicatiedatum: 30 mei 2008

NVB: geen afspraken over uitfaseren PIN

Naar aanleiding van een gisteren verschenen rapport van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) wordt de indruk gewekt alsof banken gezamenlijk afspraken zouden maken over het uitfaseren van PIN. NVB voorzitter Boele Staal neemt hier duidelijk afstand van: Zulke afspraken zijn er niet en zullen ook niet worden gemaakt.

De NVB beschrijft In een op 20 mei jl. verschenen studie de mogelijke gevolgen van de Single Euro Payments Arrea (SEPA) voor pinnen met de betaalpas. Daarin refereert zij onder meer aan het Migratieplan SEPA NL. Dat Migratieplan is mede opgesteld door Currence, de eigenaar van PIN, en is goedgekeurd door het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB).

De verwachting van alle marktpartijen is dat het Nederlandse merk PIN niet zal uitgroeien tot een pan-Europees betaalmerk. En dus waarschijnlijk op termijn plaats zal maken voor overal in SEPA te gebruiken betaalmerken. Wanneer dat zal zijn hangt af van marktontwikkelingen en individuele keuzes van banken.

NVB voorzitter Boele Staal: Ik heb met verbazing kennisgenomen van de suggestie dat banken hierover gezamenlijke afspraken zouden maken. Zulke afspraken zijn er niet en zullen ook niet worden gemaakt." Hij vervolgt: Wij vinden het niet terecht van de NMa om banken een voorbarige waarschuwing te geven. Dat wekt een verkeerd beeld. Alsof banken niet weten wat mededinging is.

Currence heeft PIN geschikt gemaakt voor toekomstig gebruik in Nederland. Individuele banken kunnen, als zij daartoe besluiten, ook na 2010 PIN aan hun klanten blijven aanbieden. Ook Currence verwacht dat op termijn nog maar een beperkt aantal internationale betaalpasmerken gangbaar zal zijn in Europa en dus ook in Nederland. Totdat individuele banken hun PIN-licenties opzeggen en vervangen door licenties voor Europees brede betaalproducten kan PIN gewoon blijven bestaan.

Link naar 'De gevolgen van SEPA voor pinnen met de betaalpas'

Groene Waarmerk drempelvrij.nl logo