Ministerie van Financiën

Beantwoording van Kamervragen over de beloning van Fortis topman.

Beantwoording vragen over de beloning van Fortis topman

empty

Kamervragen | 30-05-2008 | nr FM08-1166

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018
2500 EA Den Haag

Ons kenmerk: FM 2008-01166 U

Geachte voorzitter,

In antwoord op de vragen van de leden Karabulut (SP) over het aantal topbestuurders uit het buitenland, die mij zijn toegezonden per brief van 15 mei 2008 onder nummer 2070820030, deel ik u mede dat de vragen worden beantwoord als aangegeven in de bijlage.

Hoogachtend,

de minister van Financiën,

Wouter Bos

Meer informatie

2070820030
Vragen van de leden Ulenbelt en Karabulut (beiden SP) aan de minister van Financiën over de verhoging van de beloning van Fortis topman tegen de wil van de aandeelhouders (ingezonden 14 mei 2008).
1. Wat is uw reactie op het bericht dat het basissalaris van de Fortis topman dit jaar met 73 procent stijgt naar 1,3 miljoen euro en hij een bonus krijgt van 2,5 miljoen euro?1
2. Is hier naar uw mening sprake van excessieve beloning? Zo neen, kunt u dat toelichten?
3. Wat is uw oordeel over het feit dat het salaris van Fortis topman verhoogd wordt tegen de wil van de aandeelhouders?
4. Deelt u de mening van veel aandeelhouders dat de salarisverhoging ongepast is wegens de tegenvallende resultaten van de bank? Zo neen, waarom niet?
5. Is er naar uw mening sprake van een relatie tussen de prestatie van de Fortis topman en zijn beloning? Zo ja, kunt u dat toelichten en vindt u dat acceptabel? Zo neen, vindt u dat acceptabel? Het is aan de betrokkenen bij de onderneming zoals de aandeelhouders en Raad van Commissarissen om de prestaties en de beloning te beoordelen. De precieze bevoegdheidsverdeling inzake de vaststelling van de individuele bestuurdersbezoldiging verschilt per onderneming. De bevoegdheid ligt in beginsel bij de algemene vergadering van aandeelhouders, maar zij kan dit delegeren aan de Raad van Commissarissen. De Nederlandse Corporate Governance Code beveelt dit laatste aan voor beursvennootschappen. De individuele bestuurdersbezoldiging behoort wel te passen binnen het door de algemene vergadering van aandeelhouders vastgestelde bezoldigingsbeleid. Elke materiële wijziging van het bezoldigingsbeleid wordt zodoende eveneens ter vaststelling aan de algemene vergadering van aandeelhouders voorgelegd. Aandeelhouders doen er goed aan om te bezien of het bezoldigingsbeleid heldere grenzen stelt. Regelingen in de vorm van aandelen of rechten tot het nemen van aandelen moeten bovendien worden goedgekeurd door de algemene vergadering van aandeelhouders. Voorts is in de kabinetsreactie op het derde rapport van de Monitoring Commissie Corporate Governance Code (hierna: Monitoring Commissie) over de naleving van de Nederlandse corporate governance code van 14 maart 2008 (Kamerstukken II 2007/08, 31083, nr. 10) al een uitgebreide visie over bestuurdersbezoldiging gegeven. Hieruit mag blijken dat het kabinet het wenselijk vindt dat beloningen gerelateerd zijn aan prestaties. Het is goed om te merken dat aandeelhouders hier ook oog voor hebben.
6. Deelt u de mening van president-commissaris van Fortis dat de salarisstijging van 73 procent nodig is om de salariëring op hetzelfde niveau te brengen als andere Europese banken? Zo ja, waarom? Zo neen, waarom niet?
1 NRC Handelsblad, 30 april 2008: 'Vergeefs mokken om loon topman bij Fortis' Zoals ook verwoord in de kabinetsreactie op het hiervoor genoemde rapport van de Monitoring Commissie is het belangrijk dat ondernemingen gekwalificeerde en deskundige bestuurders kunnen aantrekken en behouden. Arbeidsvoorwaarden van vergelijkbare ondernemingen zijn uiteraard een factor in de beslissing van een bestuurder om al dan niet voor een onderneming te kiezen. Het is zodoende niet meer dan logisch dat de Raad van Commissarissen beloningen van bestuurders van vergelijkbare ondernemingen betrekt bij het vaststellen van de individuele bestuurdersbezoldiging. Hierbij plaats ik de kanttekening dat de zogenoemde peer group zorgvuldig samengesteld moet worden. De werkzaamheden van de bestuurder dienen van vergelijkbare zwaarte te zijn. De peer group kan dan prima deels uit niet-Nederlandse ondernemingen bestaat. Dit legitimeert mijn inziens overigens geen veronachtzaming van het klimaat in eigen land(en). In het eerder genoemde rapport van de Monitoring Commissie worden verder meer elementen genoemd die van belang zijn voor de totstandkoming van de bezoldiging. Dit concrete geval kan ik echter niet beoordelen.

7. Welke effecten zouden de door u aangekondigde maatregelen in het kader van de topinkomens hebben op het salaris en de bonus van de Fortis topman? Ik kan mede gelet op artikel 67 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen niet ingaan op de gevolgen van het wetsvoorstel 'Belastingheffing excessieve beloningsbestanddelen' in een specifieke persoonlijke situatie. Wel kan ik in zijn algemeenheid opmerken dat de in het wetsvoorstel genoemde maatregelen zijn gericht op het ontmoedigen van bepaalde excessen in het beloningsbeleid, zoals buitensporige vertrekvergoedingen of buitensporige pensioenopbouw over verstreken dienstjaren.