Ministers tonen geen lef om luchtvaart echt schoner te maken
Emissiehandel voor de luchtvaart 30 mei 2008
Vorig jaar besloot het Europees Parlement dat de luchtvaart opgenomen moet
worden in de Europese emissiehandel. Ondertussen hebben de ministers van de
lidstaten hierover een standpunt ingenomen. De milieucommissie boog zich
daarom opnieuw over de CO2-uitstoot van de luchtvaart.
GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg vindt het een goede
zaak dat de milieuexperts uit het Europarlement, daarbij wel het lef
hadden om een sterke positie in te nemen.
Buitenweg: "Dat kan van de 27 milieu- en transportministers niet
gezegd worden. Die hebben de voorstellen van de Europese Commissie
alleen maar afgezwakt. En dat terwijl de uitstoot van de
snelstgroeiende bron van broeikasgassen, de luchtvaart, snel aangepakt
moet worden."
Uitzondering voor overheden zelf
De ministers besloten eerder om regeringsvluchten uit te zonderen van
de emissiehandel. De milieucommissie stemde tegen die uitzondering en
vindt dat ook de overheid gewoon moet betalen voor de CO2-uitstoot,
veroorzaakt door vliegen.
Buitenweg: "Dat is heel terecht natuurlijk. Een regeringsvliegtuig
veroorzaakt net zo goed milieuvervuiling. Bovendien kan je niet van
burgers vragen om te gaan betalen voor vervuiling en dan jezelf
daarvan uitzonderen."
Volledige veiling
Het Europese systeem voor emissiehandel bestaat al sinds 2005. Nu doen
er alleen nog maar industriële bedrijven die veel energie verbruiken
aan mee, maar de milieuspecialisten in het Europees Parlement willen
de luchtvaart er vanaf 2011 ook in opnemen.
Dat betekent dat luchtvaartmaatschappijen rechten moeten kopen om te
mogen vervuilen. Vervuiling krijgt dus een prijs, hoewel er nog wel
discussie bestaat over de vraag hoeveel van de rechten de bedrijven
moeten kopen.
Geen prikkel
"De ministers stellen voor om tien procent te veilen. Dat is
onacceptabel, want dan geef je 90 % van de rechten dus gratis weg. Dat
is natuurlijk geen prikkel om te investeren in duurzaamheid. Bovendien
is het recht om te vervuilen al veel te lang gratis geweest. De
milieucommissie wil dat 25 % van de rechten geveild gaat worden. Dat
is een vooruitgang ten opzichte van het standpunt van de ministers,
maar het is nog steeds te weinig. Alle rechten moeten gewoon geveild
worden, de vervuiler betaalt", aldus Buitenweg.
Plafond
De milieucommissie van het Europees Parlement vindt dat de totale
hoeveelheid rechten fors omlaag moet. De ministers willen hier
eigenlijk niet aan.
"Als het aan mij en mijn milieu-collega's in het Europarlement ligt,
dan gaat de luchtvaart elk jaar een stukje minder uitstoten in lijn
met de klimaatambities van de Europese Unie. Dat geldt ook voor andere
sectoren, zoals de energiesector, en moet dus ook gewoon voor de
luchtvaart gaan gelden", aldus Buitenweg
Zie ook:
* dossier Schone lucht, klimaat en energie
GroenLinks