Consumentenbond
---
30 mei 2008
Bijkoopgarantie biedt weinig extra's
Consumenten betalen vaak een behoorlijk bedrag voor verlengde of extra
garantie terwijl dat meestal weinig meer biedt dan het wettelijke
recht op een deugdelijk product, dat blijkt uit onderzoek van de
Consumentenbond. Een enkel garantieproduct biedt aanvullende diensten,
zoals verzekeringsdekking tegen beschadiging door zand of water en
soms ook diefstal of verlies. Dit overlapt soms met de eigen inboedel-
of reisverzekering.
Een voordeel is wel dat consumenten met het bijkopen van garantie
tijdens de looptijd niet hoeven aan te tonen dat het apparaat
ondeugdelijk is. Dit scheelt vaak discussie. Maar ook zonder extra
garantie mag een consument er vanuit gaan dat hij een deugdelijk
product krijgt. Gaat een apparaat eerder dan redelijkerwijs verwacht
mag worden kapot en is dat niet te wijten aan verkeerd gebruik of
slijtage, dan heeft een consument recht op reparatie of vervanging.
Winkeliers verwijzen bij problemen meestal naar de fabrikant, zo
blijkt uit eerder onderzoek van de bond. Maar de winkelier is zelf
verantwoordelijk voor reparatie of vervanging, want met hem is de
koopovereenkomst gesloten.