Consumentenbond
---
30 mei 2008
Maak namen slechte kredietadverteerders bekend
Uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) naar online
tekstadvertenties op Google voor krediet blijkt dat een op de vier
kredietaanbieders en -bemiddelaars het verkeerd doet. De
Consumentenbond wil dat de AFM de namen bekend maakt zodat de
consument weet waar hij aan toe is.
Al in 2006 deed de Consumentenbond een steekproef onder
kredietaanbieders. Twee grote organisaties van tussenpersonen moesten
daarop hun reclame-uitingen aanpassen. Vervolgens heeft de bond in
2007 naar leensites gekeken, waarvan bleek dat het merendeel van de
aanbieders zich aan de regels hield. Nu blijkt dat een op de vier
kredietadverteerders op internet zich niet aan de regels houdt.
Wet aanpassen
Volgens de huidige wetgeving mag de toezichthouder geen namen
verstrekken. De Consumentenbond heeft daarom zowel de regering als de
Vaste Kamercommissie voor Financiën verzocht er voor te zorgen dat de
wetgeving aangepast wordt. Zowel de consument als de sector zijn
gebaat bij het noemen van namen. Consumenten komen zo te weten welke
aanbieders slecht beoordeeld zijn door de AFM en binnen de sector kan
het kaf van het koren gescheiden worden. Nu zijn namelijk ook de goede
adverteerders `verdacht'.