Ministerraad
Betere dienstverlening door verplicht gebruik e-overheid
Persbericht | 30-05-2008
Het kabinet heeft een deel van de voorzieningen van de e-overheid
aangewezen als kern-infrastructuur. Met overheidsorganisaties spreekt
het kabinet af het gebruik hiervan verplicht te maken. Onderdeel van
de kernstructuur zijn onder meer: mijnoverheid.nl, DigiD, GBA en de
basisregistratie Adressen en Gebouwen. Om het gebruik van de
basisvoorzieningen te stimuleren, worden de kosten voor het gebruik
niet doorberekend aan de gebruikers. De ministerraad heeft op voorstel
van staatssecretaris Bijleveld ingestemd met toezending aan de Tweede
Kamer van de Visie op Dienstverlening en het bijbehorende
Actieprogramma Betere Dienstverlening.
Het kabinet heeft zich ten doel gesteld de publieke dienstverlening te
verbeteren. Uitgangspunt daarbij is dat de burger centraal staat en
dat de overheid zich servicegericht opstelt. Deze verbeterslag kan
alleen worden gerealiseerd door een gerichte inzet van elektronische
infrastructuur. De commissie Postma-Wallage heeft advies uitgebracht
over de richting van die inzet. De commissie constateerde een gebrek
aan regie en samenhang waardoor de gezamenlijke overheidsbrede
elektronische infrastructuur nog te weinig wordt gebruikt. Er zijn
volgens de commissie zoveel projecten en initiatieven dat gemeenten,
provincies, waterschappen en uitvoeringsorganisaties door de bomen het
bos niet meer zien. Ook is er onduidelijkheid over wanneer bepaalde
onderdelen beschikbaar komen en over wat de kosten zijn. De commissie
adviseerde een overheidsbreed programma met de focus op een beperkt
aantal projecten. In het nu vastgestelde actieprogramma zijn de
aanbevelingen die de commissie Postma-Wallage heeft gedaan grotendeels
overgenomen.
Om focus aan te brengen worden in het actieprogramma zes
voorbeeldprojecten benoemd. Dit zijn projecten waarin de
infrastructuur zichtbaar de dienstverlening verbetert. Dit zijn:
1. De omgevingsvergunning. Eén vergunning vervangt circa 41 bestaande
vergunningen. Informatie over de vergunning is te verkrijgen bij een
digitaal omgevingsloket.
2. Digitaal klantdossier. Aanvraagformulieren die vallen onder de wet
structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen worden deels
vooringevuld. Aanvragers hoeven slecht één keer hun gegevens te
verstrekken. Sanering van bewijslast en daardoor kortere
aanvraagformulieren.
3. Landelijk digitaal loket Schoolverlaten. Een landelijke voorziening
voor het leveren van gegevens over verzuim en voortijdig
schoolverlaten door onderwijsinstellingen aan gemeenten en regionale
meld- en coördinatiepunten op dit terrein.
4. WMO/Regelhulp. Een digitaal loket waar gehandicapten, zieken en
ouderen informatie kunnen krijgen over alle relevante
overheidsvoorzieningen. Een aantal voorzieningen kan direct worden
aangevraagd.
5. Verwijsindex risicojongeren. Deze index moet een bijdrage leveren
aan het samenbrengen van hulpverleners van diverse instellingen, die
een risico vaststellen bij een bepaalde jongere.
6. Dienstenrichtlijn 1-loket. De Europese Dienstenrichtlijn wil de
belemmeringen door nationale wet- en regelgeving wegnemen die
dienstverlenende bedrijven tegenkomen bij uitbreiding van hun
activiteiten naar andere Europese richtlijnen. Bij Dienstenrichtlijn
1-loket kunnen bedrijven terecht voor alle vragen op dit gebied.
Om de regie te versterken is onder meer de Regiegroep Dienstverlening
en e-overheid onder leiding van staatssecretaris Bijleveld versterkt
met portefeuillehouders van alle departementen die
verantwoordelijkheid dragen voor de voorbeeldprojecten.