Ministerraad
Kabinetsreactie op jaarverslag Nationale ombudsman
Persbericht | 30-05-2008
Het kabinet is verheugd over het feit dat het aantal klachten bij de
Nationale ombudsman in 2007 is afgenomen ten opzichte van het jaar
ervoor. De ombudsman krijgt veel klachten, maar het overgrote deel van
de contacten tussen burgers en overheidsorganisaties verloopt naar
tevredenheid. Dat staat in de reactie van het kabinet op het
jaarverslag 2007 van de Nationale ombudsman, die door minister Ter
Horst en staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (BZK) aan de Tweede Kamer wordt aangeboden.
Het verbeteren van de dienstverlening van de overheid staat bij het
kabinet hoog in het vaandel. De ambitie is om gemiddeld een
rapportcijfer '7' te scoren voor de overheidsdienstverlening. Om dat
te bereiken wordt op verschillende terreinen aan verbeteringen
gewerkt. Een voorbeeld is het project 'Kwaliteitshandvesten', waarin
overheidsorganisaties de servicenormen voor hun dienstverlening
vastleggen. Daarvan zijn er inmiddels 102 afgesloten.
Uiteraard kan er altijd iets mis gaan in de relatie met de overheid.
Om juridisering van de contacten tussen overheid en burger te
voorkomen, stimuleert het ministerie van BZK (pre-)mediation, om in
goed overleg tot een oplossing te kunnen komen. Ook kunnen mensen,
naast de bestaande klacht- en bezwaarprocedures, op de website
www.lastvandeoverheid.nl terecht met klachten over administratieve
rompslomp.
Het kabinet is het van harte eens met de Nationale ombudsman dat
vitaal burgerschap van belang is, evenals investeringen van de
overheid in de relatie met de burgers. Vooral op lokaal niveau wordt
hard gewerkt aan verbetering van participatie, bijvoorbeeld in wijken
of op school. Maar ook op nationaal niveau wordt actief burgerschap
gestimuleerd. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft 'Inspraak
nieuwe stijl', VROM heeft 'Beleid met Burgers' en WWI het 'Programma
Actief Burgerschap'. Bij BZK is het programma 'Democratie en
Burgerschap' van start gegaan, waarbij het stimuleren van actief
burgerschap één van de prioriteiten is.
Het kabinet constateert dat sprake is van verharding in de
maatschappij, zoals hufterig gedrag in het verkeer en verruwing jegens
mensen die 'gewoon hun werk' doen, zoals winkeliers en huisartsen. Ook
medewerkers met een publieke taak hebben steeds meer te maken met
onfatsoenlijk gedrag en agressie van burgers. Met de Nationale
ombudsman is het kabinet van mening dat overheidsdienaren het goede
voorbeeld moeten geven. Hier zijn verbeteringen mogelijk, maar geweld
en agressie jegens overheidspersoneel vindt het kabinet te allen tijde
onacceptabel.