Gemeente Breda

Grote kwaliteitsimpuls voor Logistiek Centrum Hazeldonk-Meer

Het grootste grensoverschrijdende logistiek centrum van West-Europa, Hazeldonk-Meer, heeft de afgelopen jaren een enorme kwaliteitsimpuls ondergaan.

Dit is tot stand gekomen via een Europese Interreg IIIA subsidie en door de grensoverschrijdende samenwerking tussen gemeenten, bedrijvenverenigingen en provincies aan beide zijden van de grens. Het bedrijventerrein is op het gebied van infrastructuur, veiligheid, parkmanagement, parkeren en telecommunicatie sterk verbeterd. Vandaag wordt het Europese project op Hazeldonk-Meer afgesloten met een slotconferentie over goederentransport en parkmanagement. Tevens worden vandaag de resultaten geëvalueerd van de kwaliteitsverbetering op het bedrijventerrein Hazeldonk-Meer.

Doel van de kwaliteitsimpuls
De revitalisering van Logistiek Centrum Hazeldonk-Meer op de grens van België en Nederland aan de A16, is van essentieel belang voor de regionale economie. De ligging tussen de wereldhavens Antwerpen en Rotterdam maakt de regio uitermate geschikt voor hoogwaardige logistieke dienstverlening. Hazeldonk-Meer is daarvoor de spil en het visitekaartje. De belangrijkste doelstelling van het project was dan ook om de concurrentiepositie van Logistiek Centrum Hazeldonk-Meer in West-Europa te verbeteren. Het verouderde bedrijventerrein had een grondige opknapbeurt nodig op het gebied van bereikbaarheid, bewegwijzering, beveiliging, breedbandtelecommunicatie, het versterken van de ondernemersorganisaties en marketing en promotie. De uitstekende grensoverschrijdende samenwerking tussen Breda en Hoogstraten is bij het project een belangrijke succesfactor geweest.

Wat is er bereikt
Er is een nieuwe ontsluitingsweg aangelegd, parallel aan de snelweg. Vrachtwagens kunnen nu zowel vanuit het noorden als vanuit het zuiden via één afslag snel het hele terrein bereiken. Ook is een extra brede rotonde aangelegd die geschikt is voor zeer grote vrachtwagens. Daarnaast zijn er bochten op het terrein aangepakt en zijn er voorzieningen getroffen om te zorgen dat de bochten niet kapot worden gereden. Ook is de verlichting op het terrein verbeterd en worden er momenteel 7 kruispunten opnieuw geasfalteerd.

De entree wordt na 30 juni aangepast en uitgerust met een aantal masten met windzakken om de symboliek aan te duiden van alle windstreken van waaruit de chauffeurs richting Hazeldonk-Meer trekken.

Er is een parkmanager aangesteld die de bedrijven gaat ondersteunen bijvoorbeeld in contacten met de overheid, maar ook in de contacten tussen de bedrijven onderling. Verder kijkt de parkmanager naar gezamenlijke inkoop van producten en diensten om zo schaalvoordelen te behalen.

De veiligheid is een belangrijk item zeker op een grensoverschrijdend terrein als Hazeldonk-Meer. Momenteel zijn er gesprekken gaande om beveiligd parkeren te realiseren op het voormalig douaneterrein. In september komt daar meer duidelijkheid over.
Inmiddels is er wel een flexibele afsluiting van het terrein buiten werkuren, alarmopvolging door beveiligingsbedrijf EBN en komt er binnenkort cameratoezicht.

KPN heeft onlangs een glasvezelnetwerk uitgerold op beide terreinen. De bedrijven kunnen nu via breedband gebruik maken van alle moderne telecommunicatie. Dit is het eerste bedrijventerrein in Europa met een grensoverschrijdend netwerk in handen van 1 operator.

Tot slot hebben de gemeenten en bedrijvenverenigingen een gezamenlijk communicatie- en promotietraject ontwikkeld. Zo is er een gezamenlijk logo, een website, welkomstborden, een nieuwe huisstijl en een open bedrijvendag.

Partners
Naast de subsidie vanuit Interreg IIIA hebben de beide steden Breda en Hoogstraten financieel bijgedragen. Ook de provincie Noord-Brabant, het Vlaams Gewest, het ministerie van Economische Zaken, de Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen en de bedrijvenverenigingen Logistiek Centrum Hazeldonk en Logistiek Centrum Meer zijn partners in het project.

Breda, Hoogstraten, 30 mei 2008