Grote kwaliteitsimpuls voor Logistiek Centrum Hazeldonk-Meer
Het grootste grensoverschrijdende logistiek centrum van West-Europa,
Hazeldonk-Meer, heeft de afgelopen jaren een enorme kwaliteitsimpuls
ondergaan.
Dit is tot stand gekomen via een Europese Interreg IIIA subsidie en
door de grensoverschrijdende samenwerking tussen gemeenten,
bedrijvenverenigingen en provincies aan beide zijden van de grens. Het
bedrijventerrein is op het gebied van infrastructuur, veiligheid,
parkmanagement, parkeren en telecommunicatie sterk verbeterd.
Vandaag wordt het Europese project op Hazeldonk-Meer afgesloten met
een slotconferentie over goederentransport en parkmanagement. Tevens
worden vandaag de resultaten geëvalueerd van de kwaliteitsverbetering
op het bedrijventerrein Hazeldonk-Meer.
Doel van de kwaliteitsimpuls
De revitalisering van Logistiek Centrum Hazeldonk-Meer op de grens van
België en Nederland aan de A16, is van essentieel belang voor de
regionale economie. De ligging tussen de wereldhavens Antwerpen en
Rotterdam maakt de regio uitermate geschikt voor hoogwaardige
logistieke dienstverlening. Hazeldonk-Meer is daarvoor de spil en het
visitekaartje. De belangrijkste doelstelling van het project was dan
ook om de concurrentiepositie van Logistiek Centrum Hazeldonk-Meer in
West-Europa te verbeteren. Het verouderde bedrijventerrein had een
grondige opknapbeurt nodig op het gebied van bereikbaarheid,
bewegwijzering, beveiliging, breedbandtelecommunicatie, het versterken
van de ondernemersorganisaties en marketing en promotie.
De uitstekende grensoverschrijdende samenwerking tussen Breda en
Hoogstraten is bij het project een belangrijke succesfactor geweest.
Wat is er bereikt
Er is een nieuwe ontsluitingsweg aangelegd, parallel aan de snelweg.
Vrachtwagens kunnen nu zowel vanuit het noorden als vanuit het zuiden
via één afslag snel het hele terrein bereiken. Ook is een extra brede
rotonde aangelegd die geschikt is voor zeer grote vrachtwagens.
Daarnaast zijn er bochten op het terrein aangepakt en zijn er
voorzieningen getroffen om te zorgen dat de bochten niet kapot worden
gereden. Ook is de verlichting op het terrein verbeterd en worden er
momenteel 7 kruispunten opnieuw geasfalteerd.
De entree wordt na 30 juni aangepast en uitgerust met een aantal
masten met windzakken om de symboliek aan te duiden van alle
windstreken van waaruit de chauffeurs richting Hazeldonk-Meer trekken.
Er is een parkmanager aangesteld die de bedrijven gaat ondersteunen
bijvoorbeeld in contacten met de overheid, maar ook in de contacten
tussen de bedrijven onderling. Verder kijkt de parkmanager naar
gezamenlijke inkoop van producten en diensten om zo schaalvoordelen te
behalen.
De veiligheid is een belangrijk item zeker op een grensoverschrijdend
terrein als Hazeldonk-Meer. Momenteel zijn er gesprekken gaande om
beveiligd parkeren te realiseren op het voormalig douaneterrein. In
september komt daar meer duidelijkheid over.
Inmiddels is er wel een flexibele afsluiting van het terrein buiten
werkuren, alarmopvolging door beveiligingsbedrijf EBN en komt er
binnenkort cameratoezicht.
KPN heeft onlangs een glasvezelnetwerk uitgerold op beide terreinen.
De bedrijven kunnen nu via breedband gebruik maken van alle moderne
telecommunicatie. Dit is het eerste bedrijventerrein in Europa met een
grensoverschrijdend netwerk in handen van 1 operator.
Tot slot hebben de gemeenten en bedrijvenverenigingen een gezamenlijk
communicatie- en promotietraject ontwikkeld. Zo is er een gezamenlijk
logo, een website, welkomstborden, een nieuwe huisstijl en een open
bedrijvendag.
Partners
Naast de subsidie vanuit Interreg IIIA hebben de beide steden Breda en
Hoogstraten financieel bijgedragen. Ook de provincie Noord-Brabant,
het Vlaams Gewest, het ministerie van Economische Zaken, de
Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen en de bedrijvenverenigingen
Logistiek Centrum Hazeldonk en Logistiek Centrum Meer zijn partners in
het project.
Breda, Hoogstraten, 30 mei 2008
Gemeente Breda