Persberichten 2008
30 mei 2008
Syntens koppelt MKB-bedrijven aan Universiteit Maastricht
Syntens en Universiteit Maastricht werken samen in marketingproject
(uitgestuurd door Syntens)
Syntens (innovatienetwerk voor MKB ondernemers) en de Universiteit
Maastricht werken samen bij het stimuleren van innovatie bij
MKB-bedrijven. Dit doen ze, door Master studenten te koppelen aan
Limburgse MKB-bedrijven die een analyse geven op de waardepropositie
van het bedrijf. 23 bedrijven deden mee aan dit traject, dat gisteren
is afgesloten met eindpresentaties van deelnemende ondernemers aan
elkaar.
Doel van de samenwerking tussen Syntens en de Universiteit Maastricht
(UM) is het beschikbaar stellen van de kennis binnen de universiteit
aan het Limburgse MKB. Hiervoor is begin februari een traject opgezet,
waarbij een internationale groep Master studenten `value based
marketing' naar een concreet marketingvraagstuk bij Limburgse
MKB-bedrijven kijken.
Tweede keer
Dit is het tweede jaar dat er een dergelijk traject met zo'n grote
omvang is opgezet. Dr. Piet Pauwels van de UM en Monique Allers en
Benedict Persoon van Syntens hebben net als vorig jaar de bedrijven
samen met de studenten begeleid bij het opstellen van het strategische
marketingvraagstuk. Daarnaast hebben de ondernemers, onder leiding van
Syntens, een vijftal bijeenkomsten gevolgd, met als doel van gedachten
te wisselen over de waardepropositie van ieders bedrijf.
Veel belangstelling
Wederom was er veel belangstelling voor het laten onderzoeken van een
marketingvraagstuk uit de eigen organisatie. Marketing speelt immers
een grote rol bij het ondernemen. In totaal hebben 23 bedrijven aan
het traject Waardepropositie meegedaan: JB Matricaria uit Venlo, Print
Unlimited uit Horst, Draline uit Nederweert, Clevers Ijssalon uit
Grubbenvorst, James Weekers uit Grubbenvorst, Boomkwekerij Fleuren uit
Baarlo, Teboza uit Helden, Vojacek uit Maastricht, Log On uit
Maastricht, Bureau Geluid uit Meersen, Bestgift uit Herkenbosch, Omega
uit Ittervoort, Prefab+ Dakkapellen uit Weert, NBG Industrial
Automation uit Nederweert, Profuture uit Brunssum, Roltex uit Nuth,
Life Style Health Fitness uit Sittard, New World Wineries uit
Maastricht, Nepak uit Swalmen, Alucol uit Neer, Dutch Blue Berry
Colective uit Melderslo, Dutch Pet Products uit Hegelsom en Mertens
uit Horst.
Eindbijeenkomst
Op 27 mei presenteerden de ondernemers aan elkaar het resultaat
tijdens een bijeenkomst in de Oolderhof in Ool. Vooraf werd een
presentatie gegeven door mw. Baaijens van the Pricing Company over hoe
bepaal je een prijsstrategie. Vervolgens presenteerden Monique Allers
en Benedict Persoon van Syntens de resultaten van het traject
waardepropositie. Zowel studenten als ondernemers zijn uitermate
positief over de trajecten en het is dan ook bijna zeker dat begin
volgend jaar een nieuw traject start met nieuwe studenten en nieuwe
bedrijven. Bedrijven kunnen zich hiervoor nu al aanmelden bij
Syntens.
Syntens
Syntens zet ondernemers aan tot succesvol innoveren, waarbij het gaat
om vernieuwing van product, dienst, proces of organisatie. Dat gebeurt
op basis van adviezen, voorlichtingsbijeenkomsten en doorverwijzing
naar een netwerk van experts en kennisinstellingen. De -veelal
kosteloze- activiteiten worden mogelijk gemaakt door het Ministerie
van Economische Zaken.
Universiteit Maastricht