Universiteit Maastricht

Persberichten 2008

30 mei 2008
Syntens koppelt MKB-bedrijven aan Universiteit Maastricht Syntens en Universiteit Maastricht werken samen in marketingproject

(uitgestuurd door Syntens)

Syntens (innovatienetwerk voor MKB ondernemers) en de Universiteit Maastricht werken samen bij het stimuleren van innovatie bij MKB-bedrijven. Dit doen ze, door Master studenten te koppelen aan Limburgse MKB-bedrijven die een analyse geven op de waardepropositie van het bedrijf. 23 bedrijven deden mee aan dit traject, dat gisteren is afgesloten met eindpresentaties van deelnemende ondernemers aan elkaar.

Doel van de samenwerking tussen Syntens en de Universiteit Maastricht (UM) is het beschikbaar stellen van de kennis binnen de universiteit aan het Limburgse MKB. Hiervoor is begin februari een traject opgezet, waarbij een internationale groep Master studenten `value based marketing' naar een concreet marketingvraagstuk bij Limburgse MKB-bedrijven kijken.
Tweede keer
Dit is het tweede jaar dat er een dergelijk traject met zo'n grote omvang is opgezet. Dr. Piet Pauwels van de UM en Monique Allers en Benedict Persoon van Syntens hebben net als vorig jaar de bedrijven samen met de studenten begeleid bij het opstellen van het strategische marketingvraagstuk. Daarnaast hebben de ondernemers, onder leiding van Syntens, een vijftal bijeenkomsten gevolgd, met als doel van gedachten te wisselen over de waardepropositie van ieders bedrijf. Veel belangstelling
Wederom was er veel belangstelling voor het laten onderzoeken van een marketingvraagstuk uit de eigen organisatie. Marketing speelt immers een grote rol bij het ondernemen. In totaal hebben 23 bedrijven aan het traject Waardepropositie meegedaan: JB Matricaria uit Venlo, Print Unlimited uit Horst, Draline uit Nederweert, Clevers Ijssalon uit Grubbenvorst, James Weekers uit Grubbenvorst, Boomkwekerij Fleuren uit Baarlo, Teboza uit Helden, Vojacek uit Maastricht, Log On uit Maastricht, Bureau Geluid uit Meersen, Bestgift uit Herkenbosch, Omega uit Ittervoort, Prefab+ Dakkapellen uit Weert, NBG Industrial Automation uit Nederweert, Profuture uit Brunssum, Roltex uit Nuth, Life Style Health Fitness uit Sittard, New World Wineries uit Maastricht, Nepak uit Swalmen, Alucol uit Neer, Dutch Blue Berry Colective uit Melderslo, Dutch Pet Products uit Hegelsom en Mertens uit Horst.
Eindbijeenkomst
Op 27 mei presenteerden de ondernemers aan elkaar het resultaat tijdens een bijeenkomst in de Oolderhof in Ool. Vooraf werd een presentatie gegeven door mw. Baaijens van the Pricing Company over hoe bepaal je een prijsstrategie. Vervolgens presenteerden Monique Allers en Benedict Persoon van Syntens de resultaten van het traject waardepropositie. Zowel studenten als ondernemers zijn uitermate positief over de trajecten en het is dan ook bijna zeker dat begin volgend jaar een nieuw traject start met nieuwe studenten en nieuwe bedrijven. Bedrijven kunnen zich hiervoor nu al aanmelden bij Syntens.

Syntens
Syntens zet ondernemers aan tot succesvol innoveren, waarbij het gaat om vernieuwing van product, dienst, proces of organisatie. Dat gebeurt op basis van adviezen, voorlichtingsbijeenkomsten en doorverwijzing naar een netwerk van experts en kennisinstellingen. De -veelal kosteloze- activiteiten worden mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken.