Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

13/08 Den Haag, 30 mei 2008

Shell mengt volgende generatie biobrandstof met Shell V-Power Diesel
racebrandstof tijdens de 24-uurs race van Le Mans

Shell zal tijdens de 24-uurs race van Le Mans, op 14 en 15 juni 2008 in Frankrijk, Shell V-
Power Diesel racebrandstof gemengd met BTL-brandstof (Biomass to Liquids) gebruiken.
Shell toont hiermee zijn inzet op het gebied van brandstofinnovatie en de ontwikkeling van
duurzame brandstoffen met een lagere CO2-uitstoot.

Het is de eerste keer dat een biobrandstof van de tweede generatie op de 24-uurs race van Le
Mans wordt gebruikt. Dit benadrukt de rol die Shell V-Power Diesel racebrandstof speelt als rijdend
laboratorium voor nieuwe technologieën en brandstofinnovatie. Shell V-Power Diesel bevat tevens
synthetische GTL-brandstof (Gas to Liquids), die Shell uit aardgas produceert en zorgt voor schone
en efficiënte verbranding.

BTL is een hoogwaardige synthetische dieselbrandstof gemaakt van niet voor voedselproductie
bestemde biomassa, zoals bosbouwrestanten en houtafval. Deze brandstof belooft een tot 90%
lagere CO2-productie dan de gangbare Diesel.

Een kleine hoeveelheid van deze nieuwe biobrandstof wordt met Shell V-Power Diesel
racebrandstof gemengd, samen met de al bekende GTL-component. Deze wordt inmiddels op
commerciële schaal geproduceerd en sinds 2006 in de Shell V-Power Diesel racebrandstof
gebruikt.

In 2006 schreven Shell en de Audi R10 TDI geschiedenis in de motorsport door als eersten de 24-
uurs race van Le Mans met een dieselauto te winnen. Audi Sport, een marktleider op het gebied
van innovatie in turbodiesel technologie en de ontwikkelaar van TDI, wist dit succes samen met
Shell in 2007 te prolongeren.

In samenwerking met het Duitse bedrijf CHOREN Industries GmbH werkt Shell aan de ontwikkeling
van BTL. De BTL-component van de Shell V-Power Diesel racebrandstof die op Le Mans wordt
gebruikt, wordt door een installatie van CHOREN geproduceerd. De commerciële
demonstratiefabriek van CHOREN, in het Duitse Freiberg, is de eerste ter wereld en gaat
waarschijnlijk binnen een jaar brandstof produceren.

Richard Karlstetter, Shell Global Technology Manager, Racing Fuels: "Commercieel gezien,
verkeert BTL nog in het beginstadium, maar Shell ziet de motorsport als een technische proeftuin
en wij willen graag de prestaties van Shell V-Power Diesel racebrandstof met zowel GTL als BTL
demonstreren."

Dr. Wolfgang Ullrich, Head of Audi Sport: "Cruciaal voor het succes van de Audi R10 TDI op Le
Mans is te zorgen dat we de juiste brandstof hebben om de auto meer vermogen gedurende een
langere periode te geven. Shell V-Power Diesel is essentieel voor het succes van Audi Sport op Le
Mans."

Daniel Poissenot, Vice-president Sport van de Automobile Club l'Ouest (ACO), de instantie die Le
Mans organiseert: "Het is de eerste keer dat een biobrandstof van de tweede generatie op Le Mans
wordt gebruikt. Dit bevestigt de rol die deze race speelt bij het testen van nieuwe technologieën."

Shell V-Power Diesel is een hoogwaardige dieselbrandstof die speciaal is gemaakt om moderne
dieselmotoren te helpen langer meer vermogen te leveren.

De brandstof is inmiddels verkrijgbaar bij meer dan 7.000 Europese tankstations en de
wetenschappers van Shell hebben bij het creëren van deze racebrandstof voor Le Mans dezelfde
brandstoftechnologie gebruikt die aan Shell V-Power Diesel voor consumenten ten grondslag ligt.

-Einde persbericht-