Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Staatssecretaris Aboutaleb opent Banenmarkt West Werkt
Werkzoekenden en werkgevers vinden elkaar op 30 mei in De Meervaart
Onderdeel van de campagne zijn grote borden op straat waarin vacatures worden uitgebeeld.
Mensen kunnen hun hoofd erin steken en zich wanen in hun toekomstige baan.
Amsterdam, 14 mei 2008
Vrijdag 30 mei om 11.00 uur opent de staatssecretaris van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid Ahmed Aboutaleb de `Banenmarkt West Werkt' in De Meervaart in
Amsterdam West (www.westwerkt.nl). De banenmarkt brengt werkzoekenden direct in
contact met werkgevers die op zoek zijn naar personeel. Ruim 40 werkgevers met een
aanbod van ongeveer 1000 vacatures zijn aanwezig. De banenmarkt is er voor jong en
oud, man en vrouw, van laag tot hoog opgeleid. Het initiatief voor het evenement komt
van de westelijke stadsdelen, het CWI, DWI en UWV in Amsterdam Nieuw West. "Ons
gezamenlijk doel is om de relatief grote groep werkzoekenden in Amsterdam Nieuw West
aan een baan te helpen, en zo de lokale economie en sociale cohesie te bevorderen,"
aldus initiatiefnemer en wethouder van stadsdeel Osdorp Achmed Baâdoud.
De banenmarkt is er voor iedereen die werk zoekt, maar in het bijzonder voor mensen in West
die momenteel geen baan hebben. Op de banenmarkt krijgen bezoekers hulp bij het oriënteren
op werk en ondersteuning bij solliciteren en zichzelf presenteren. Er wordt een
diversiteit aan vacatures aangeboden, variërend van supermarktmedewerker tot chauffeur en
van ict-medewerker tot procesoperator. Onder de aanwezige bedrijven zijn onder andere de
Haven Amsterdam, Schiphol College, Group 4 Securicor, Stichting Kinderopvang, NH-hotels,
Albert Heijn en Lidl.
Workshops en coaches
Op de banenmarkt vinden diverse workshops plaats, waaronder `Hoe presenteer ik mezelf' en
`Hoe voer ik een gesprek'. Verder kunnen werkzoekenden hun CV kritisch laten bekijken door
een `CV Dokter' en een test maken om te kijken waar hun kwaliteiten liggen. Ook lopen er
`Coaches' rond die de werkzoekenden kunnen helpen om contact te leggen met werkgevers.
Werkloosheid
Amsterdam Nieuw West is, door de aanwezigheid van verschillende grote werkgevers, een
gebied met een relatief grote economische dynamiek. Aan de andere kant is het ook een gebied
met een slecht imago; jeugdwerkloosheid en het gevoel van onveiligheid in de buurt dragen daar
aan bij. De afstand van de werklozen tot de arbeidsmarkt is groot. Bijvoorbeeld jongeren zonder
afgeronde opleiding en allochtone vrouwen kunnen moeilijk een baan vinden die past bij hun
kwalificaties. Dit vormde de aanleiding voor de verschillende stadsdelen en instanties om de
banenmarkt te organiseren.
Onorthodoxe communicatie
Naast meer standaard communicatiemiddelen zoals advertenties, posters, flyers en banners op
internet, hebben de initiatiefnemers gekozen voor een aantal minder traditionele
communicatiemiddelen. Zo zijn er ook spotjes in moskeeën en stadsdeelkantoren en er staan op
diverse, wisselende locaties in de regio `2D-beroepspoppen zonder gezicht' op ware grootte
waar mensen hun gezicht in kunnen steken. Ook worden ambassadeurs(organisaties) ingezet
die de banenmarkt via een één-op-één benadering zo veel mogelijk uitdragen en aankondigen
binnen hun eigen netwerk.
EINDE BERICHT