Gemeente Delft

Voorstel voor gunning spoortunnel

De bouw van de spoortunnel in Delft kan voor de zomer worden gegund aan een aannemerscombinatie. Het besluit hiervoor wordt genomen door een stuurgroep, waarin het rijk en de gemeente Delft zijn vertegenwoordigd. Het college van B&W heeft het voornemen om in deze stuurgroep in te stemmen met de gunning. Voorafgaand hieraan - in juni - geeft het college de gemeenteraad gelegenheid wensen en bedenkingen te uiten.

Zoals bekend wordt de nieuwe spoortunnel in ruwbouw uitgevoerd voor vier sporen, waarvan twee sporen direct operationeel worden gemaakt. Dit is onlangs afgesproken door de betrokken overheden: de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM, het Stadsgewest Haaglanden, de provincie Zuid-Holland, de stadsregio Rotterdam en de gemeente Delft. Het in één keer bouwen van het casco van de tunnel beperkt de overlast voor de stad. Met het besluit is de spoortunnel in Delft voorbereid op toekomstige besluitvorming voor de opvang van de groei van het landelijke en regionale openbaar vervoer over het spoor.

De overheden werken de benodigde afspraken inmiddels verder uit. Hierbij is het uitgangspunt dat het risico voor Delft niet hoger wordt dan het was bij de afspraken van oktober 2005, toen de uitvoeringsovereenkomsten voor het project werden getekend.

Om de bouw van de spoortunnel in ruwbouw voor vier sporen mogelijk te maken, stelt het college de gemeenteraad voor om de Delftse bijdrage van ¤ 45 miljoen te verhogen met ¤ 5 miljoen. Deze hogere bijdrage verdient Delft op termijn terug via onder meer OZB en gemeentefonds.

De bouw van de spoortunnel is onderdeel van het project Spoorzone Delft: de integrale herontwikkeling van een gebied van circa 40 hectare, tussen de binnenstad en de woonwijken ten westen en zuiden daarvan. Het project bestaat verder uit een station met een stadskantoor, bijna 1500 woningen, enkele kantoren, de aanleg van een stadspark, waterpartijen, fietsvoorzieningen, parkeerfaciliteiten en wegen.

De voorlopige planning is nu dat de bouw van de spoortunnel begint in 2009. In 2013 kunnen de eerste twee sporen van de tunnel in gebruik zijn, waarna het viaduct kan worden afgebroken. De laatste fase van de stedelijke ontwikkeling is afgerond in 2020.

Noot voor de redactie (