Ingezonden persbericht


MUSEUM BEELDEN AAN ZEE

PERSBERICHT

Against Nature. De hybride in de moderne beeldhouwkunst

30.05-07.09.2008

De tentoonstelling Against Nature kan met haar moderne monsters, metamorfe wezens en hortisculptuur moeilijk worden ingedeeld binnen de gebruikelijke kunsthistorische stromingen. De tentoonstelling balanceert tussen symbolisme, surrealisme en futurisme, waarbij de hybride vorm als enige constante geldt. Binnen deze hybride vormen vindt een transformatie plaats tussen mens, dier, plant en machine.

Droom en werkelijkheid
De interesse voor de symbolistische beeldhouwkunst enerzijds en het surrealisme anderzijds, vormden voor de conservatoren van het Henry Moore Institute in Leeds, Jonathan Wood en Stephen Feeke de aanleiding tot het onderzoek voor deze tentoonstelling. Tijdens hun zoektocht ontdekten zij sculpturale verbanden die de gebruikelijke kunsthistorische indelingen overschrijden. Daarbij werden zij geïnspireerd door het boek A rebours (1884) van de Franse schrijver Joris-Karl Huysmans. Hierin wordt beschreven hoe een droom van de hoofdpersoon over de realiteit de plaats van de realiteit zelf inneemt.

Transformatie
Het is die transformatie van realiteit naar fantasie en omgekeerd die kunstenaars heeft geprikkeld sinds het einde van de negentiende eeuw. De metamorfe en fantastische vormen blijven in de Europese kunst in zwang tot halverwege de twintigste eeuw. De dunne lijn tussen droom of fantasie en werkelijkheid komt in de beeldhouwkunst tot uiting in een transformatieproces van mens naar engel, meermin, monster, robot, chimera, diervormen zoals het paard en plantvormen zoals de asperge en de cactus.

Against Nature is een reizende tentoonstelling en is een samenwerkingsverband tussen het Henry Moore Institute in Leeds, het Gerhard-Marcks-Haus in Bremen en museum Beelden aan Zee in Scheveningen. De kern van deze monsterlijke verzameling bestaat uit werk van wereldberoemde kunstenaars als Hans Arp, Louise Bourgeois, Emile-Antoine Bourdelle, Isamu Noguchi en Umberto Boccioni. In museum Beelden aan Zee wordt deze kern aangevuld met werk uit eigen collectie, met werk van Meret Oppenheim, Shinkichi Tajiri, Johan Tahon, Iris Le Rütte en anderen.

Bij de tentoonstelling verschijnt de publicatie Against Nature, met bijdragen van Jonathan Wood en Arie Hartog. Een uitgave van het Henry Moore Institute in Leeds in samenwerking met het Gerhard-Marcks-Haus in Bremen en museum Beelden aan Zee in Scheveningen. (¤ 29,50)

Museum Beelden aan Zee, Harteveltstraat 1, 2586 EL Den Haag-Scheveningen, +31 (0)70 358 58 57, Di. t/m zo. 11.00-17.00 uur, www.beeldenaanzee.nl, info@beeldenaanzee.nl, toegang volwassene: ¤ 7,--

//////////////////////////////////////////////////////////////////// EP ////////////////////////////////////////////////////////////////////////

De pers wordt uitgenodigd voor de voorbezichtiging van de tentoonstelling op vrijdag 30 mei a.s. van 11.00 - 17.00 uur. Voorts wordt de pers uitgenodigd de opening van de tentoonstelling bij te wonen, eveneens op 30 mei a.s. om 17.30 uur.

Voor inhoudelijke toelichting: Emma van Proosdij, medewerker PR Tel. +31 (0)70 358 90 76