Kabinet geeft gas op weg naar invoering kilometerprijs
empty
nieuwsbericht | 30-05-2008 | Directie Voorlichting
Op vrijdag 30 mei 2008 heeft de Ministerraad een besluit genomen over
de budgettaire aspecten van invoering van Anders Betalen voor
Mobiliteit. Daarmee ligt de weg vrij naar de stelselherziening,
waarmee de bereikbaarheid en het milieu in Nederland zijn gediend en
een eerlijker systeem van betalen naar gebruik wordt ingevoerd. De
BPM, de aanschafbelasting voor auto's, en de motorrijtuigenbelasting
(MRB) worden afgeschaft. Automobilisten gaan vanaf 2012 betalen per
gereden kilometer. Zodra een voertuig overgaat naar het systeem van
kilometerprijs vervalt voor dat voertuig de motorrijtuigenbelasting en
de daaraan gekoppelde provinciale opcenten. De aanschafbelasting wordt
geleidelijk afgebouwd tot nul in 2018. Tijdens de afbouw wordt, zoals
gebruikelijk bij de Grote Projecten, geregeld de vinger aan de pols
gehouden om vast te stellen of er zich geen onvoorziene effecten
voordoen. Daarbij wordt gelet op het behoud van het maatschappelijk
draagvlak, het aankoopgedrag, de milieueffecten, algehele
welvaartseffecten en de effecten op de schatkist.
De investeringskosten van de kilometerheffing worden volledig
gefinancierd uit de begroting van VenW, het Infrastructuurfonds en het
FES. De exploitatiekosten worden gemaximeerd op 5% van de opbrengst.
Deze exploitatiekosten worden verwerkt in het tarief van de
kilometerprijs.
Het kabinet heeft besloten om de derving die voor de schatkist
optreedt als gevolg van de invoering van de kilometerprijs - minder
opbrengsten van de kilometerprijs zelf en accijnzen door een afname
van het aantal voertuigkilometers - niet te versleutelen in de
kilometerprijs. De automobilist gaat in de structurele situatie minder
bijdragen aan de schatkist via autobelastingen. De opbrengst van de
bestaande BPM en MRB (inclusief de opcenten) wordt versleuteld in het
kilometertarief, hetgeen maximale invulling betekent van het principe
van eerlijk betalen. Omdat de provinciale opcenten vervallen, wordt in
overleg met het InterProvinciaal Overleg (IPO) gezocht naar een nieuwe
belastinggrondslag, die nauw aansluit bij het provinciale takenpakket.
Dit zal terugkomen in een onderzoek dat uiterlijk in 2010 zal zijn
afgerond. Het kabinet wil thans niet vooruitlopen op dit onderzoek,
met dien verstande dat thans al wel kan worden gezegd dat een
eventuele nieuwe belasting niet zijn grondslag kan vinden in de
automobiliteit.
Zie ook
Zie het origineel
* Fiscale aspecten Anders Betalen voor Mobiliteit
* Laatst aangepast: 30-05-2008
Ministerie van Financiën