Meer belastingvoordeel voor milieubewuste automobilist
empty
nieuwsbericht | 30-05-2008 | Directie Voorlichting
De motorrijtuigenbelasting op zuinige auto's halveren, een lagere
motorrijtuigenbelasting voor aardgasauto's, een tussencategorie van
20% in de bijtelling voor zuinige leaseauto's en de BPM geleidelijk
omzetten van een belasting op catalogusprijs naar een belasting op
CO2-uitstoot. Dat zijn onder meer de voornemens die staatssecretaris
De Jager wil bespreken met Tweede Kamer, zo schrijft hij in de
Vergroeningsbrief die vandaag in de Ministerraad is besproken. De
plannen zijn onderdeel van de vergroening van het belastingstelsel.
Hierbij staat voorop dat de totale belastingopbrengst gelijk blijft;
er is geen sprake van lastenverzwaring.
MRB-verlaging zeer zuinige auto's en aardgasauto's
De motorrijtuigenbelasting (MRB) voor zeer zuinige auto's wordt
gehalveerd. Daarnaast wil het kabinet het gebruik van aardgasauto's
stimuleren. Om die reden bestaat er vanaf 2007 al een gunstige fiscale
behandeling van aardgas als motorbrandstof. Daarnaast wordt overwogen
het MRB-tarief voor aardgasauto's te verlagen tot het niveau van
benzineauto's. De MRB voor aardgasauto's is nu gelijk aan dat van
lpg-auto's met een G3 installatie.
Bijtellingcategorie van 20% voor zuinige leaseauto's
De lage bijtelling van 14% voor zeer zuinige leaseauto's die dit jaar
is ingevoerd is erg succesvol. Voor veel leaserijders blijkt de stap
naar een zeer zuinige auto nog groot. Om deze autorijders toch te
stimuleren tot de keuze van een zuinige auto, wordt een
tussencategorie van 20% bijtelling geïntroduceerd. In deze categorie
vallen benzineauto's met een CO2-uitstoot tussen de 111 en 140 gram
per kilometer en dieselauto's met een CO2-uitstoot tussen de 96 en 116
gram per kilometer.
BPM gedurende afbouw naar absolute CO2-uitstoot
De BPM, de aanschafbelasting bij aankoop van een auto op basis van de
catalogusprijs, zal in een aantal jaar worden omgezet in een heffing
op uitstoot van CO2. Stapsgewijs zal de grondslag catalogusprijs
worden afgebouwd en de grondslag CO2 toenemen totdat er alleen nog
maar wordt geheven op CO2-basis. Vanaf 2009 zullen de zuinigste auto's
al zijn vrijgesteld zijn van BPM. Er zal een progressief tarief worden
gebruikt om kopers van grotere onzuinige auto's ook te prikkelen een
zuinige auto aan te schaffen.
Naast CO2 zal de heffing ook een fijnstof -en NOx -component hebben.
Het meenemen van de NOx-uitstoot zal een extra positieve bijdrage
leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Kampeerauto's
valllen net als in 2008 ook in 2009 buiten de CO2-toeslag.
Vereenvoudiging verpakkingenbelasting
Gebleken is dat de uitvoering van de verpakkingenbelasting op bepaalde
punten complex kan zijn. Daarom worden in de vergroeningsbrief
maatregelen ter vereenvoudiging voorgesteld. Tevens wordt met VNO/NCW
bezien welke verdere vereenvoudigingen mogelijk en nodig zijn om de
administratieve lasten van deze nieuwe belasting te minimaliseren.
Bekeken wordt op welke wijze de administratie van de
verpakkingenbelasting beter kan worden gekoppeld aan bestaande
gegevens uit de bedrijfsadministratie. In juli zullen de resultaten
inclusief een verbetering van de uitvoering, naar de Kamer worden
gestuurd. Belastingplichtigen die niet in staat zijn om voor 1 juli de
eerste globale schattingsopgaaf over het jaar 2008 in te dienen kunnen
dit uit stellen tot 1 oktober.
Zie ook
Zie het origineel
* Dossier Belastingplannen
* Fiscale aspecten Anders Betalen voor Mobiliteit
* Laatst aangepast: 30-05-2008
Ministerie van Financiën