Ministerie van Economische Zaken


Antwoorden op de vragen van het lid Van der Ham (D66) over prijsindexcijfers
van het CBS


30-05-2008 | kamerstuk | onderwerp: Consumentenbeleid | PDF document,
23 Kb


Bijgaand zend ik u, mede namens de Staatssecretaris van Financiën, de
beantwoording van de vragen van het lid Van der Ham (D66) aan de
Minister van Economische Zaken over prijsindexcijfers van het CBS
(2070817490, ingezonden 14 april 2008).


Antwoorden op de vragen van het lid Van der Ham (D66) over prijsindexcijfers van het
CBS


Bijgaand zend ik u, mede namens de Staatssecretaris van Financiën, de beantwoording
van de vragen van het lid Van der Ham (D66) aan de Minister van Economische Zaken
over prijsindexcijfers van het CBS (2070817490, ingezonden 14 april 2008).
1

Bent u bekend met het artikel 'List en bedrog met prijsindexcijfers van CBS'?1 Spoort de
beschreven dooltocht langs Consumentenautoriteit, NMA en FIOD-ECD met uw
beleidsoogmerken inzake consumentenzaken? Zo ja, wat heeft de burger dan aan dat
beleid? Zo neen, wat gaat u tegen herhaling doen?

Antwoord

Ik ben bekend met het artikel 'List en bedrog met prijsindexcijfers van CBS'.
Het uitgangspunt van het consumentenbeleid is dat consumenten in de eerste plaats zelf
verantwoordelijk zijn voor het oplossen van geschillen met bedrijven (zie Kamerstukken
II 2004-2005, 27 879, nr. 11, p. 3 en Kamerstukken II 2005-2006, 30 411, nr. 3, p. 6). Om
ervoor te zorgen dat de consument goed geïnformeerd is over zijn rechten en plichten én
dat meldingen van consumenten snel bij de juiste toezichthouder terechtkomen, is het
centrale informatieloket ConsuWijzer opgericht. De Consumentenautoriteit (CA), de
NMa - en de OPTA - bedienen de consument primair via ConsuWijzer. ConsuWijzer is
voor consumenten het eerste aanspreekpunt voor vragen, meldingen en klachten op het
gebied van consumentenbescherming, mededinging en telecommunicatie.
1 NRC, 9 april 2008