Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)


P E R S B E R I C H T

VERVOERDERS STEUNEN KILOMETERBEPRIJZING

Opbrengsten investeren in bereikbaarheid

Den Haag, 30 mei 2008 Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) is verheugd dat het kabinet de knoop heeft doorgehakt en definitief kiest voor de invoering van een nationaal systeem van kilometerbeprijzing. Het principe van 'Anders betalen voor mobiliteit' waarbij de opbrengsten worden geïnvesteerd in het vergroten van de bereikbaarheid in Nederland kan een stimulerende werking op de welvaart hebben.

Anders betalen
KNV steunt het uitgangspunt van het kabinet dat het gaat om 'anders betalen' en niet 'meer betalen' voor mobiliteit. Dat houdt onder meer in dat de afbouw van de BPM op luxewagens niet gecompenseerd wordt door hogere heffingen op bedrijfsvoertuigen. Er zal met andere woorden geen herverdeling van kosten plaatsvinden ten koste van het vervoerend bedrijfsleven. Dat vrachtauto's als eerste met de kilometerheffing te maken krijgen is voor KNV te accepteren, als ook ècht onomstotelijk wordt vastgelegd dat de personenauto's na een jaar ook volgen. Met dit kabinetsbesluit lijkt het erop dat dit het geval is.

Investeren
De effecten van de kilometerbeprijzing op het milieu en op de bereikbaarheid zullen het grootst zijn als het kabinet fors investeert in mobiliteitsinfrastructuur en hoogwaardig openbaarvervoer. De weggebruiker heeft in zijn afweging een gelijkwaardig alternatief nodig voor de privé auto. KNV directeur Ad Toet: 'Zonder een sterker openbaar vervoer heeft de kilometerbeprijzing weinig effect op het verbeteren van de mobiliteit.'

Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversorganisatie voor het beroepsgoederenvervoer over de weg en rail en voor het beroepspersonenvervoer: openbaar vervoer, taxi en touringcarvervoer.
---

Noot voor de redactie (