Ingezonden persbericht


Persbericht
Datum 28 mei 2008
Ons Kenmerk

Zaterdag 31 mei Open Dag Noord/Zuidlijn
Bouwhekken open voor publiek

Op zaterdag 31 mei kan het publiek een kijkje komen nemen op de bouwplaatsen van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Van noord tot zuid gaan de bouwhekken open om het publiek in staat te stellen om nu eens aan de andere kant te zien hoe het er voor staat met de aanleg van de Noord/Zuidlijn. De Open Dag wordt georganiseerd de aannemers van de Noord/Zuidlijn, de vereniging van bouw- en infrabedrijven Bouwend Nederland en de gemeente Amsterdam.

De bouw van de nieuwe metrolijn in Amsterdam begon in 2003. Vijf jaar later wordt er langs het gehele traject door meerdere aannemers of combinaties van aannemers volop gewerkt. Op veel plekken zijn al belangrijke mijlpalen in de bouw bereikt. Normaliter zijn de bouwplaatsen hermetisch afgesloten en kan het publiek alleen middels bouwborden, de media, de website of het informatiecentrum kennisnemen van de voortgang van de werkzaamheden. Met de Open Dag willen de organisatoren vooral tegemoet komen aan een vaak terugkerende vraag van het publiek om eens achter de bouwhekken te mogen kijken.

Noord
In Amsterdam Noord worden de bezoekers door drie aannemers ontvangen: BAM Civiel Projecten, Ballast Nedam Infra Noord West, en Heijmans.

BAM Civiel Projecten/Station Buikslotermeerplein
Medewerkers van BAM verzorgen een rondleiding over het bouwterrein waar het station Buikslotermeerplein wordt gebouwd. De bouw van dit station verloopt goed. De ruwbouw van het westelijk gedeelte van het viaduct is klaar en al in gebruik genomen door het verkeer.

Ballast Nedam Infra Noord West/ Station Johan van Hasseltweg (het voormalige Meeuwenei) Medewerkers van Ballast Nedam verzorgen een rondleiding op de bouwplaats. De bouw van station Johan van Hasseltweg loopt ook op schema. Het dek van het nieuwe viaduct is gestort. Onder het dek krijgt het nieuwe station al vorm. De bezoekers kunnen een kijkje nemen bij de informatiestand, de metrospoorbakken en de aansluiting van het station op de tunnel langs het Noordhollandsch Kanaal.

Heijmans /Sixhaven
In het bouwdok naast de Sixhaven heeft aannemer Heijmans de tunneldelen gebouwd die later onder het IJ en onder het Centraal Station komen te liggen. Al enige tijd geleden zijn de tunneldelen uit het bouwdok gesleept en tijdelijk geparkeerd in de Suezhaven. Het bouwdok wordt momenteel verbouwd tot vaste tunnel van de Noord/Zuidlijn. De bezoekers krijgen een rondleiding in het bouwdok.

Centrum

In het Centrum worden de bezoekers verwelkomd door vijf aannemers: Strukton Betonbouw, Van Oord ACZ, Dura Vermeer, Züblin en Max Bögl en door de medewerkers van het project aan de noordkant van het Centraal Station, IJsei.

IJzijde Centraal Station

Langs het IJ wordt volop gewerkt aan een nieuw busstation en een autotunnel. Een deel van de tunnel is klaar. Bezoekers kunnen een wandeling maken over de bouwplaats.

Strukton Betonbouw, Van Oord ACZ/metrostation Centraal Station Aannemerscombinatie Strukton/Van Oord bouwt het metrostation onder het Centraal Station. Onder de sporen en de perrons van het Centraal Station wordt een zgn. tafelconstructie gebouwd. Tussen de poten en onder het tafelblad wordt later een 140 meter lang tunneldeel ingevaren en afgezonken. De beide "tafelpoten" zijn inmiddels gereed. Het maken van deze wanden gebeurde met een techniek, microtunnelling, die nooit eerder werd toegepast. De voltooiing van de beide wanden was een belangrijke mijlpaal in de bouw van de Noord/Zuidlijn onder het Centraal Station. De nieuwe fundering onder het oude stationsgebouw (de zogenoemde sandwichwand), alsook de wanden en het dak van de nieuwe stationshal onder het Stationsplein zijn nagenoeg geheel gereed. De rondleiding biedt de bezoekers de mogelijkheid een blik te werpen op de bouwplaats onder het station.

Saturn (Dura Vermeer, Züblin)/Damrak, startschacht tunnelboormachines Vanuit de startschacht in het Damrak beginnen volgend voorjaar twee tunnelboormachines met het boren van de tunnels van de Noord/Zuidlijn. Bezoekers kunnen van bovenaf een blik werpen in de startschacht. Medewerkers van Saturn leggen uit hoe de tunnels geboord worden.

Max Bögl /Rokin /Vijzelgracht /Ceintuurbaan

Max Bögl is de aannemer die de drie stations in de binnenstad bouwt: Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan.

Rokin

Op het Rokin is de aannemer volop bezig met het uitgraven van het station. Bezoekers kunnen ondergronds een kijkje nemen op de plek waar de archeologen al veel vondsten hebben opgegraven.

Vijzelgracht

Ook op de Vijzelgracht is de aannemer bezig met het uitgraven van het station. Bezoekers kunnen er ondergronds een kijkje nemen en zien hoe ver de werkzaamheden zijn gevorderd.

Ceintuurbaan
Het station onder de Ferdinand Bolstraat is al tot op een diepte van 20 meter uitgegraven. Bovengronds is het nauwelijks voorstelbaar, maar onder het dak van het station is in de afgelopen maanden een ruimte met kathedraalachtige omvang ontstaan. De bezoekers dalen via een trap naar beneden af en kunnen met eigen ogen zien wat "ondergrondse ruimte" is.

Zuid

In Amsterdam Zuid worden de bezoekers verwelkomd door aannemer Van Hattum en Blankevoort/Europaplein

Aannemer Van Hattum en Blankenvoort is de bouwer van station Europaplein. Bezoekers krijgen een rondleiding die wordt verzorgd door medewerkers van de aannemer. De rondleiding voert ook door het tunnelgedeelte dat al klaar is.

De Open Dag Noord/Zuidlijn begint om 10.00 uur en duurt tot 16.00 uur. Nadere informatie is te verkrijgen in Stationsplein 7, het informatiecentrum van de Noord/Zuidlijn en het Stationseiland of op www.noordzuidlijn.amsterdam.nl

Informatiecentrum Stationsplein 7

In het Informatiecentrum vindt de gehele dag een speciaal programma plaats. Er zijn ieder uur lezingen door experts over uiteenlopende onderwerpen, korte rondleidingen en voor kinderen is er een speciale "kinderbouwplaats" waar Bep, een vrouwelijke bouwvakker spannende verhalen vertelt over bouwen.


---

Uitnodiging (