Gemeente Breda

Gemeente Breda hard bezig met verbeteren dienstverlening

Er is een nieuwe voortgangsrapportage verschenen over het gemeentelijke programma Dienstverlening. Het geeft inzicht in de voortgang van het programma in het afgelopen halfjaar.

Verbeteringen die in die periode plaatsvonden zijn onder andere een verbouwing van de publiekshal om burgers beter te kunnen ontvangen, een betere afhandeling van de binnenkomende post, een aantal nieuwe digitale producten, de mogelijkheid om afspraken te maken via internet en de ontwikkeling van een monitor waarmee dienstverlening gemeten kan worden.

Wethouder Willems: In november 2006 hebben we als college het programma Dienstverlening met de titel Gewoon doen vastgesteld. Daarmee willen we de service aan onze burgers verbeteren. Onze aandacht richt zich daarbij op verbetering van manieren waarop burgers en bedrijven contact opnemen met de gemeente: balies, telefonie, post en internet. Daar is nogal wat voorbereiding voor nodig. Verbetering op die terreinen gaat daarom niet erg snel, maar wel gestaag door.

In de publiekshal zijn inmiddels maatregelen genomen om burgers beter te kunnen ontvangen. De bezoekers van Burgerzaken kunnen nu ook buiten de normale openingstijden op afspraak bij de balie terecht. Afspraken maken kan niet alleen telefonisch maar ook via internet. Bovendien kan de gemeente nu via sms burgers herinneren aan een afspraak of laten weten dat bijvoorbeeld het paspoort klaar ligt om op te halen. Daarnaast hebben medewerkers extra training gehad in klantgericht werken.
Ook zijn er begin dit jaar maatregelen getroffen om de telefonische bereikbaarheid te vergroten.
Een onderzoek naar de mogelijkheden van een klantencontactcentrum werd afgerond. Aanbevelingen daaruit zijn overgenomen voor de inrichting van zon centrum. Er komt één Servicepunt, waar burgers terecht kunnen. De medewerkers die daarin werken zijn inmiddels getraind in gespreksvaardigheden.

Bovendien zijn er stappen gezet om de postafhandeling te verbeteren. Nieuwe procedures zijn ingevoerd en achterstanden in de afhandeling van de post zijn weggewerkt.
Ook is vooruitgang geboekt op het gebied van de internetdiensten. Er is een aantal nieuwe digitale producten opgeleverd, zoals melding van storingen bij sportaccommodaties, aanvraag van een parkeervergunning, een milieuvergunning, een Wmo-voorziening, aanvragen onderwijshuisvesting en bewegingsonderwijs en van een ontheffing voor de milieuzone. Het is de bedoeling om het aantal digitale producten dit jaar nog verder uit te breiden.
Apart daarvan worden binnenkort een nieuwe interactieve website (Breda-morgen) en een website van de gemeenteraad in gebruik genomen.

Tenslotte is gesproken met wijkinformatiepunten en maatschappelijke instellingen om de mogelijkheden van samenwerking te onderzoeken, die ervoor kunnen zorgen dat gemeentelijke dienstverlening voor iedereen beschikbaar en bereikbaar is. Deze gesprekken worden nog verder voortgezet.

Breda, 4 juni 2008

Te downloaden:

* Voortgangsrapportage dienstverlening Breda mei08.pdf