Gemeente Den Haag

Burgerjaarverslag 2007

Elk jaar brengt de burgemeester een Burgerjaarverslag uit waarin hij de dienstverlening van de gemeente met een kritisch oog bekijkt. Het jaarverslag is een instrument voor verbetering van de dienstverlening en de contacten tussen bugers en gemeente. Het jaarverslag 2007 laat een algehele verbetering zien ten opzichte van 2006.

De stadsenquête waaraan jaarlijks ruim 5.000 Hagenaars meedoen, is een belangrijke informatiebron. Maar in het Burgerjaarverslag wordt ook gekeken naar de afhandeling van klachten en bezwaarschriften en het verloop van inspraak, samenspraak en andere democratische processen. De burgemeester vergelijkt de resultaten en scores met die in voorgaande jaren. Hij geeft concreet aan welke diensten op welke punten hun prestaties moeten verbeteren.

Belangrijke conclusies en aanbevelingen
Het Burgerjaarverslag 2007 laat deels goede resultaten zien. Zo is de positie van het gemeentelijk ContactCentrum verstevigd,de afhandeling van de bestuurlijke post is versneld, die digitale dienstverlening is succesvol en voortvarend aangepakt, de afhandeling van de vergunningen blijft binnen de wettelijke termijnen, de afhandeling van klachten werd met een hoog percentage binnen de wettelijke termijn afgehandeld, hetgeen ook geldt voor de afhandeling van bezwaarschrijften, waarvoor eveneens de norm is gehaald.

Een aantal zaken ging in 2007 minder goed, het oordeel over contact met de gemeente liept terug, de telefonische bereikbaarheid ging iets achrteruit. Hetzelfde is het geval voor de beoordeling van de dienstverlening van een aantal stadsdeelkantoren. Als men echter alle conclusies van 2007 vergelijkt met die van 2006, valt op dat er een algehele verbetering is te constateren.

De volledige tekst van het Burgerjaarverslag 2007 (pdf, 12.17 Mb) is op deze site beschikbaar.