Ingezonden persbericht


Kamer van Koophandel zorgt voor minder regels

Het is met afstand de meest gehoorde klacht in ondernemersland: er zijn veel teveel regeltjes. De overheid zélf heeft echter ook last van diezelfde regelgeving, al is het maar omdat complexe regelgeving veel tijd van een gemeente vergt. De Commissie Economische Zaken van de Tweede Kamer vergadert op 5 juni over de voortgangsrapportage regeldruk. De Kamers van Koophandel zelf maken zich al jaren, en met succes, sterk voor het verlagen van de regeldruk voor ondernemend Nederland. Een overzicht:

Op gemeentelijke regelgeving ¤ 50 mln. bbesparing bereikt, nog eens ¤ 50 mln. haalbaar De Kamer van Koophandel in Zuidwest-Nederland kwam in 2005 met het project 'Vereenvoudiging van Gemeentelijke Regelgeving in West-Brabant' en maakte daarmee duidelijk dat ook gemeenten bij kunnen dragen aan minder en eenvoudiger regels. Nadat was gebleken dat een landelijke toepassing een besparing van ¤ 70 tot ¤ 100 miljoen voor het bedrijfsleven op jaajaarbasis oplevert, werd het project in 2006 door alle andere regionale Kamers van Koophandel opgepakt.

Minder administratieve lasten voor ondernemers door gezamenlijk conjunctuuronderzoek Vanaf 2008 zal er een gezamenlijk conjunctuuronderzoek komen van VNO-NCW, MKB Nederland, CBS, EIB en de Kamers van Koophandel. Dankzij deze unieke publiek-private samenwerking zullen er veel minder ondernemers benaderd worden. Hierdoor zal de enquêtelast bij ondernemers verminderen met 25% (totale invultijd van alle ondernemers). Het totaal aantal geënquêteerden daalt van ruim 42.000 met 72% naar iets minder dan 12.000.

¤ 2,5 mln. besparing op uittreksels KvK De Kamers van Koophandel hebben in samenwerking met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten bereikt dat gemeenten geen papieren uittreksels meer vragen, maar zélf online het Handelsregister raadplegen. Dit scheelt het bedrijfsleven op jaarbasis zo'n ¤ 2: miljoen aan administratieve lasten.

¤ 4,5 mlln. besparing dankzij samenwerking met Belastingdienst Door samenwerking met de Belastingdienst kunnen eenmanszaken bij hun inschrijving bij de KvK sinds 31 maart 2008 meteen hun btw-identificatienummer meenemen. VOF's en CV's krijgen dit nummer één week na hun inschrijving bij de KvK vanzelf door de Belastingdienst toegezonden. Ze hoeven dus niet meer apart langs bij de Belastingdienst. Besparing op de administratieve lasten voor ondernemers: ¤ 4 à 5 miljoenn. Door diensten van andere organisaties voor ondernemers op deze zelfde manier te bundelen zijn volgens de Kamers van Koophandel nog veel meer besparingen mogelijk.