Partij van de Arbeid

BPM geleidelijk afgeschaft

04-06-2008 03:19

Het kabinet besloten de aanschafbelasting voor auto's (bpm) geleidelijk af te schaffen. De heffing moet in 2018 helemaal verdwenen zijn, automobilisten gaan betalen per gereden kilometer. PvdA-kamerlid Roefs: Dit is goed tegen de files, goed voor het milieu en goed voor het draagvlak.

Afgesproken is dat de bpm wordt omgevormd tot een heffing gebaseerd op de hoeveelheid CO2 die een auto uitstoot. Hoe vervuilender de auto, hoe hoger de heffing, maar die verdwijnt uiteindelijk ook. Hiermee wordt niet langer bezit belast, maar juist het gebruik ervan en de vervuiling die je veroorzaakt. De vervuiler betaalt dus en het stimuleert een milieuvriendelijker wagenpark.

Vanaf 2009 zullen de zuinigste auto's al zijn vrijgesteld zijn van BPM. Er zal een progressief tarief worden gebruikt om kopers van grotere onzuinige auto's ook te prikkelen een zuinige auto aan te schaffen. De heffing wordt vervolgens in stappen afgebouwd, naar nul in 2018.

De PvdA wilde aanvankelijk een deel van de bpm behouden. Roefs: Wij hebben steeds vraagtekens geplaatst bij de afbouw tot 0 % BPM, omdat het negatief zou uitpakken voor het milieu. Na een rapport van het Centraal Planbureau is deze vrees weggenomen. Het blijkt namelijk dat de milieueffecten alleen maar groter worden naarmate de BPM meer wordt verlaagd. Hoe dichter we dus bij de nul procent BPM zitten, hoe beter dus voor het milieu'.

Het kabinet heeft tenslotte besloten om de derving die voor de schatkist optreedt als gevolg van de invoering van de kilometerprijs -minder opbrengsten van de kilometerprijs zelf en accijnzen door een afname van het aantal voertuigkilometers- niet te verwerken in de kilometerprijs.