Technische Universiteit Delft

Wiel-rail interactie
door M&C

Promotie van dhr. M.J.M.M. Steenbergen: "Wheel-rail interaction at short-wave irregularities"

05 juni 2008 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft

De heer Ir. M.J.M.M. Steenbergen | civiel ingenieur, Nederland promotor | Prof.dr.ir. C. Esveld (em.hgl (2006)CiTG)

Wheel-rail interaction at short-wave irregularities Korte oneffenheden langs het wiel-rail grensvlak liggen aan de basis van schade aan en aftakeling op langere termijn van het spoor en de voertuigen. Op de korte termijn veroorzaken zij hoge dynamische trein-spoor interactiekrachten en een significante energie-input in het systeem, die gedissipeerd moet worden in de verschillende systeem-componenten of 'lagen', hetgeen leidt tot voortschrijdende aftakeling op de lange termijn. Verder groeien de korte defecten uit tot langere defecten in de spoor-geometrie, als gevolg van het feit dat de trein een bewegend meervoudig massa-veer-systeem is. De levensduur van het spoor en haar componenten kan worden verhoogd door het afstemmen van het 'pad' van het spectrum van het gedissipeerde vermogen door het systeem en het afstemmen van component- en systeemeigenschappen met betrekking tot hun hysteretisch gedrag. In plaats van op levensduurverlenging kunnen dergelijke maatregelen ook gericht zijn op een verlenging van de onderhoudsintervallen, hetgeen belangrijk is om de beschikbaarheid van bv. hogesnelheidslijnen te optimaliseren. Deze dissertatie presenteert meer diepgaand onderzoek naar wiel-rail interactie bij een tweetal specifieke typen korte defecten: metallurgische lassen in spoorstaven en vlakke plaatsen op wielen of wielbanden. Het meest kritisch zijn korte oneffenheden in de wiel-rail interface met een dusdanige geometrie dat ze leiden tot transient (of discontinu) twee-punts contact, omdat dan stootbelastingen optreden.

Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.

Laatst gewijzigd: 27 mei 2008