KPMG


Hotelbranche ziet bezettingsgraad en kameropbrengst verder toenemen

05|06|08 - Dat blijkt uit een onderzoek van KPMG onder 200 Nederlandse hotels in het drie-, vier- en vijfsterren segment.

De hotelbranche in Nederland heeft vorig jaar de bezettingsgraad en de kamerprijs verder zien stijgen. De gemiddelde bezettingsgraad nam toe met 1,5 procentpunt van 66,7% in 2006 tot 68,2% in 2007 en de gemiddelde kamerprijs steeg met zo'n 8% van 90 euro in 2006 tot 97 euro in 2007. De gemiddelde opbrengst per kamer van de Nederlandse hotels steeg met 1,2%, van 53.592 euro in 2006 tot 54.254 in 2007. De stijging van zowel het gemiddelde bezettingspercentage als de gemiddelde kamerprijs werd vooral gerealiseerd door de vier- en vijfsterrenhotels buiten de randstad. Buiten de randstad nam de bezettingsgraad toe met 2,4 procentpunten tot 65,3% en steeg de gemiddelde kamerprijs met 17% tot 89 euro. Deze stijging is vooral een gevolg van een sterk herstellende zakelijke markt en deels ook van een aantrekkende leisuremarkt met hogere gemiddelde kamerprijzen. De bezettingsgraad van de hotels in Amsterdam en op Schiphol bleef met 81% op hetzelfde niveau als in 2006 en ook de kamerprijs bleef stabiel met gemiddelde prijzen van 140 tot 145 euro. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder ruim 200 Nederlandse hotels in het drie-, vier- en vijfsterren segment. Ook voor dit jaar zijn de hotels positief. Ruim 40% verwacht een stijging van de gemiddelde kamerprijs en stijging van de gemiddelde bezettingsgraad van 0 tot 5%. Ongeveer 35% verwacht zelfs een toename van 5 tot 10%.

De stijging van de gemiddelde opbrengst per kamer is vooral toe te schrijven aan hogere opbrengsten uit de verkoop van voedsel en drank. "De kameropbrengsten zijn vorig jaar met 5 procentpunten gedaald tot 49% van de totale opbrengst", constateert Mark Kemper, verantwoordelijk voor de hotelbranche bij KPMG. Kemper: "De food & beverage-inkomsten daarentegen stegen tot 41% van de totale opbrengst, een stijging van 4 procentpunten vergeleken met 2006. Deze stijging wordt vooral veroorzaakt door een sterke vertegenwoordiging van hotels buiten de randstad, waar de omzet van voedsel en drank traditioneel hoger is en de opkomst van de leisuremarkt die vooral buiten de randstad meer gebruik maakt van de food & beverage-functie van het hotel."

Kemper verwacht voor de periode 2008 tot 2010 een gematigde groei van de Nederlandse hotelmarkt. Kemper: "Eén van de elementen die hierbij een rol speelt is de kredietcrisis in Amerika. De relatief dure euro heeft gevolgen voor het bezoek van Amerikaanse toeristen, vooral in het vijfsterrensegment. Een ander aspect is de invloed van de kredietcrisis op de economieën van verschillende landen in de wereld. West Europa en dus ook Nederland gaat hiervan de gevolgen ondervinden. Buitenlandse gasten zullen over het algemeen minder te besteden hebben en dus minder geld uitgeven aan een hotel. Vooral voor de drie, vier- en vijfsterrenhotels zal dit van grote invloed zijn aangezien ruim 80% van de gasten uit West Europa komt. Desondanks zal de gemiddelde kamerprijs met 3 tot 5% per jaar kunnen stijgen en zal de gemiddelde bezettingsgraad vanaf 2009 stabiliseren. De inhaalslag die de regio buiten de randstad heeft gemaakt zal het komende jaar doorzetten. Maar ook in Amsterdam en op Schiphol is groei nog mogelijk. De kamerprijzen en de bezettingspercentages in Amsterdam zijn inmiddels vergelijkbaar met grote Europese steden. De aandacht voor de kwaliteit van het product zal de komende jaren dan ook een belangrijke rol moeten spelen, zoals het tijdig investeren in en innoveren van het product, het flexibiliseren van het personeelsbestand en het aanbrengen van diversificatie in het gastenbestand. Door bijvoorbeeld in te spelen op het steeds mobieler worden van Aziatische gasten kunnen extra of vervangingsopbrengsten worden gegenereerd."

Eind juni verschijnt het onderzoeksrapport. Wilt u alvast een exemplaar bestellen? Stuur dan een e-mail naar hofstee.astrid@kpmg.nl met vermelding van uw naam en adresgegevens.

© 2008 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.