Nieuwe fase 6 minuten campagne moet publiek
aanzetten tot actie
Campagne laat zien dat in iedere roker een
stopper zit
Nieuwe fase 6 minuten campagne moet publiek aanzetten tot actie
5-6-2008
Persbericht
Den Haag, 5 juni 2008 - De Nederlandse Hartstichting start vandaag de
volgende fase van de 6 minuten campagne. Nieuwe campagne-uitingen
roepen het Nederlands publiek op tot het volgen van een reanimatie- en
AED-cursus. Dit zal bijdragen aan het doel dat meer mensen een
hartstilstand buiten het ziekenhuis overleven.
In de nieuwe TV-commercial laat de Hartstichting zien dat vooral
ouderen (gemiddeld 65 à 66 jaar) worden getroffen door een plotselinge
hartstilstand buiten het ziekenhuis en dat slachtoffers veelal worden
getroffen in de thuissituatie (70 à 80%). In de commercial volgen de
omstanders (35% van de gevallen de levenspartner) zorgvuldig de
noodzakelijke stappen: bel 112, reanimeer en defibrilleer (toepassen
van de AED).
Het aansporen tot het volgen van een reanimatie- en AED-cursus, is het
natuurlijke vervolg op de bewustwordingscampagne die in maart vorig
jaar werd gestart. Driekwart van de 18-plussers heeft iets van deze
campagne gezien, gehoord of gelezen. De nadruk lag op bewustwording
(300 slachtoffers van een hartstilstand per week) en kennisoverdracht
(doeltreffend ingrijpen van omstanders kan levens redden).
Vraag naar cursussen gestegen
Als gevolg van de bewustwordingscampagne van de Hartstichting hebben
veel mensen zich aangemeld voor een cursus. Het aantal mensen dat een
gecombineerde cursus (reanimatie én AED) volgde steeg in 2007 met 145%
t.o.v. 2006. De mensen die al een basis cursus (alleen reanimatie)
hadden gevolgd, meldden zich ook vaker aan voor de AED-cursus. Dit
aantal steeg met maar liefst 235%. Dit blijkt uit de resultaten van
een enquête gehouden onder de 250 Reanimatiepartners van de
Hartstichting.
Mensen die belangstelling hebben voor een reanimatiecursus kunnen zich
aanmelden via www.6minuten.nl.
Nederlandse Hartstichting