Gemeente 's-Hertogenbosch

05-06-2008
Bossche binnenstad staat er goed voor
Bezoekers van binnen en buiten 's-Hertogenbosch zijn zeer te spreken over de binnenstad. Er zijn hoge rapportcijfers voor de sfeer, het aanbod van winkels, horeca en cultuur. Dat blijkt uit de Binnenstadsmonitor 2008. Dit onderzoek naar het economische functioneren van de binnenstad is het initiatief van de gemeente en Centrummanagement 's-Hertogenbosch.

Aan een kleine 1.000 bezoekers is gevraagd hoe zij over de binnenstad oordelen. Ook het winkelbestand is in beeld gebracht. De uitkomsten zijn vergeleken met het onderzoek van vier jaar geleden. Conclusie: het gaat nu beter dan in 2004.

Meer bezoek en bestedingen
Het aandeel bezoekers van buiten 's-Hertogenbosch en van buiten de regio wordt groter. Het gaat om ongeveer 300.000 bezoekers per week (zonder evenementen). Op jaarbasis zijn dat er ongeveer 15 miljoen. Het belangrijkste motief om de binnenstad te bezoeken is recreatief winkelen.

Zowel het aandeel "kopers" als het gemiddelde bestedingsbedrag per koper in winkels is gestegen ten opzichte van 2004. Werd er in 2004 EUR 417 miljoen omgezet in de winkels, in 2007 wordt het half miljard ruim overschreden: EUR 537 miljoen. Van de totale bestedingen komt een groter deel van buiten de gemeente. Bestedingen in horeca, culturele voorzieningen en op de warenmarkt zijn eveneens toegenomen.

Mode als trekker
Ten opzichte van 2004 is het aanbod van modewinkels (kleding, mode-accessoires, schoenen, lederwaren) toegenomen. De belangrijkste reden hiervoor is dat winkels groter zijn geworden. 's-Hertogenbosch heeft een groot aantal modezaken in vergelijking met andere binnensteden. Dat verklaart mede het succes van de `s-Hertogenbosch: modewinkels zijn tegenwoordig dé trekkers in binnensteden.

Uit zijn voegen
Ten opzichte van 2004 zijn de omzetten van de winkelbedrijven fors toegenomen. Dat heeft ook een keerzijde. Nederlandse en buitenlandse winkelketens zoeken een plekje in de Bossche binnenstad en veel winkels willen uitbreiden. De huur- en koopprijzen van panden worden hoger. Kleine zelfstandigen en speciaalzaken worden meer naar de randen van het winkelgebied gedrongen. Dat heeft overigens niet alleen nadelen, want de straatjes die tegen het winkelhart liggen, kennen een verrassend en aantrekkelijk aanbod. Wellicht dat het terrein van het Grootziekengasthuis over een aantal jaren voor meer winkelruimte zorgt.

Koopzondag
Voor het eerst is in het onderzoek de koopzondag meegenomen. De bezoekers hebben op deze dag een meer toeristisch bezoekmotief. Ze blijven langer in de binnenstad, besteden minder in winkels en meer in cafés en restaurants. De koopzondag is meer dan de andere dagen een "dagje uit".