EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl
EVO: 'BRUSSEL MOET AFZIEN VAN MELKKOE VOOR STAATSKAS'

Het beleidsvoornemen van de Europese Commissie om de externe kosten van het vrachtvervoer te internaliseren lijkt steeds verder van het originele doel af te dwalen. Dat stelt verladersorganisatie EVO. Het begint er namelijk steeds meer op te lijken dat deze operatie zich richt op het binnenhalen van geld ten kosten van het goederenvervoer over de weg.

Het vrachtvervoer over de weg gaat als eerste betalen voor kostenposten als milieu, lawaai en congestie. Mocht dit een succes worden dan volgt mogelijk de binnenvaart en het spoorvervoer. Volgens EVO laat de Commissie hier al de mogelijkheid lopen om alle modaliteiten gelijktijdig en gelijk te behandelen.

Een aantal weken geleden bleek uit een uitgelekt rapport dat nationale lidstaten alleen een spitsheffing mogen invoeren als dit ook voor andere weggebruikers zou gaan gelden. EVO vindt het niet meer dan logisch dat de personenauto ook voor het ontstaan van de files moeten gaan betalen. Vrachtvervoerders proberen immers zoveel mogelijk de spits te vermijden., terwijl het voornamelijk het woonwerkverkeer is dat de files in de spits doet ontstaan.

EVO betreurt het dat de Europese Commissie het voornemen heeft laten vallen om de personenauto mede verantwoordelijk te houden voor het ontstaan van congestie. Op deze manier lost Europa de steeds langer wordende files niet op. EVO is van mening dat het internaliseringbeleid hierdoor wederom in kracht afneemt en niet meer wordt dan een melkkoe voor de nationale staatskas. Het zou de Commissie sieren als ze de personenauto toch zouden betrekken in de spitsheffing, zoals het oorspronkelijke plan was.