Ingezonden persbericht


SEMINAR IN VINKENLAANKERK NOORDWIJK LANCEERT NIEUWE COMMUNICATIETERM:

SOUL IDENTITY SUCCESFACTOR VOOR BEDRIJVEN

De succesfactor van bedrijven als Google, Starbucks, Lost Boys en The Fish Company is te danken aan hun Soul Identity . Deze communicatieterm gaat een stap verder dan de bekende Corporate Identity , zegt Hugo de Bruijne, directeur van de Aan Zee Communicatiegroep. Over wat exact Soul Identity is en wat het voor bedrijven kan betekenen, spreken experts van verschillende disciplines tijdens het seminar De magneet die creativiteit heet op 5 juni a.s.

Soul Identity is de zakelijke benadering van de meer ondefinieerbare gevoelens die veel bedrijven oproepen bij klanten, leveranciers of potentieel personeel. Veel zakelijke beslissingen worden niet genomen op basis van calculaties of verstand, maar op basis van een gevoel. Elk bedrijf roept bij zijn doelgroepen een niet direct meetbaar gevoel op, dat vertaald kan worden naar een Soul Identity. De uitdaging voor bedrijven is deze Identity vervolgens te beïnvloeden. Op het seminar krijgen bedrijven advies hoe zij daarom meer energie kunnen steken in zaken als sfeer, inspiratie en intuïtie. De Bruijne legt uit: Corporate Identity richt zich hoofdzakelijk op een visuele vertaalslag, waarbij het uiteindelijk gaat om het etaleren van de gewenste bedrijfsidentiteit. Bij Soul Identity gaat het meer om echtheid, verbindingen maken en spelen met gevoelens van doelgroepen .

Traditionele bedrijven onder druk

Initiatiefnemers van het seminar zijn journalist en interieurontwerper Onno van t Klooster en Paul Engelsman, organisatie-adviseur en oprichter van PeopleArt. Van t Klooster: Wanneer een bedrijf een imago heeft dat de werkelijke identiteit en spirit van een organisatie weerspiegelt, is er sprake van Soul Identity. Wie hét heeft, trekt bijvoorbeeld makkelijk talent aan en producten worden beter verkocht omdat de klanten zich graag willen identificeren met het merk en bedrijf. Hoog tijd dus, dat bedrijven daar meer aandacht aan besteden. Volgens Engelsman staan de traditionele corporate omgevingen sterk onder druk omdat een nieuwe generatie van talent, - de zogenaamde cultureel creatieven - niet meer kiezen voor een identiteit die gebaseerd is op de command/controle structuren. "Belangrijk dus om de identiteit te veranderen door een omgeving te creëren waar meer ruimte is voor creativiteit, spiritualiteit, ondernemerschap en zingeving", aldus Engelsman.

Seminar

Het seminar De magneet die creativiteit heet vindt plaats op 5 juni (aanvang 16.00 uur) bij galerie Klooster | podium, kunst & interieur in de Vinkenlaankerk in Noordwijk. De kernvragen waar de sprekers zich tijdens het seminar De magneet die creativiteit heet over zullen buigen: wat is (het belang van) Soul Identity, en hoe zorg je als decisionmaker dat de Soul Identity van jouw organisatie gaat leven. Naast initiatiefnemers Van t Klooster en Engelsman zijn de sprekers op het seminar Walter America, hoofddocent aan de Design Academy Eindhoven en initiatiefnemer van de Creative Industry Sofa en Angelique van t Riet, flirtcoach en schrijfster van het boek Hoe word ik een schat . Ook aanwezig zijn een fooddesigner, een ledverlichtingdeskundige, een aromaspecialiste en muzikanten. Voor meer informatie en inschrijvingen: www.kloosterinfo.com