Port of Rotterdam

Minder CO2 drinken

05-06-2008

De Duitse import van wijn vanuit populaire overzeese herkomstlanden levert via de Rotterdamse haven 3-4% minder CO2 uitstoot op dan die via Hamburg. Via Rotterdam vervoerde wijn heeft in de Randstad een, per liter, 8-14% lagere CO2 belasting dan in het grootste deel van Duitsland. Anders gezegd: de Nederlandse wijnliefhebber kan zo'n driekwart glas meer drinken dan de Duitser, als de uitstoot van CO2 een criterium is.

Dit valt te berekenen door middel van een internetcalculator van JFHillebrand, 's werelds grootste expediteur in wijnen en gedistilleerd. Het bedrijf stelt met de calculator verladers in staat de CO2-uitstoot van het transport van wijngaard naar distributiepunt te bepalen. De bepaalde referentiewaarde kan dienen als basis voor reductiemaatregelen.

De calculator gaat uit van de volgende waarden in gram CO2 per tonkilometer: Weg 63
Rail intermodaal 26
Zee (containers diepzee) 14 (als in koelcontainers 17) Zee (containeers kustvaart) 37
Ro-ro trailers 56

De berekening is alleen toepasbaar op wijn. Gebottelde vloeistoffen hebben vooral te maken met de gewichtsbeperking van containers, andere producten met de ruimte. De gemiddelde container bevat 12 ton lading, die met dranken 23 ton. Men kan de CO2 uitstoot beperken door lichter glas te gebruiken of flexitanks, een soort plastic zak, die gevuld in een standaardcontainer worden vervoerd. Een (20 voets) container met flessen kan krap 10.000 liter transporteren, een flexitank 24.000 liter. Ook gebruiken de tanks véél minder verpakkingsmiddel; 2 gram per liter tegen 450 gram voor gebottelde wijn.

Voor een reis tussen vier populaire overzeese wijnlanden via Rotterdam naar Amsterdam en Mainz (centrale Europese distributiepunt JFHillebrand) en via Hamburg naar Mainz (1), geeft de calculator de volgende waarden in gram CO2 emissie per liter wijn:

Ad via Rd Mainz via Rd Mainz via Hb Mainz Rd-Hb Ad/Mainz via Rd Australië 557 603 619 -2,6% - 8% Argentinië 342 388 404 -4,1% -13% Chili 398 444 460 -3,6% -12% Zuid-Afrika 333 379 395 -4,2% -14%

Container van 20 voet met 9900 liter wijn / nominaal ladinggewicht 18.5 ton. Wijngaard - locale haven steeds 200 kilometer
Haven Rotterdam- Amsterdam 100 kilometer (Dit is een maximale afstand omdat veel wijn arriveert in het dichterbij gelegen Eemhavengebied) Rotterdam naar Mainz 490 kilometer (Idem maximaal) Haven Hamburg naar Mainz 520 kilometer

© Overig