Time : 11:01:30
Date : 05 June 2008
Sender Name: Delhaize Group

DELHAIZE BELGIË VOERT TAL VAN MILIEUVRIENDELIJKE MAATREGELEN IN ACHTER DE SCHERMEN

Op 5 juni vieren we de jaarlijkse wereldmilieudag. Bij Delhaize België gaat dat dit jaar gepaard met een reeks milieuvriendelijke initiatieven achter de schermen van het bedrijf. De vrachtwagenchauffeurs van Delhaize krijgen een opleiding 'eco-proactive driving' om zo ecologischer en dus zuiniger te rijden en de CO2-uitstoot maximaal te beperken. Bovendien worden dankzij een nieuw leveringssysteem de opleggers optimaler gevuld waardoor jaarlijks 2 miljoen kilometer kunnen bespaard worden. Ook de bedrijfswagens worden onder handen genomen. De voorkeur wordt gegeven aan zuinige en hybride wagens. Overal in het bedrijf worden bovendien multifunctionele printers geïnstalleerd die veel zuiniger zijn en wordt enkel nog gerecycleerd papier gebruikt. Het is maar een greep uit de reeks initiatieven die opgestart zijn.

Opleiding om zuiniger te rijden

Gedurende de maand juni krijgen de vrachtwagenchauffeurs van Delhaize een uitgebreide opleiding rond 'eco-proactive driving'. Gedurende een hele dag leren ze via theoretische en praktische sessies de knepen van het vak om zuiniger te rijden en zo de CO2-uitstoot te beperken. De geschatte besparing van deze opleiding bedraagt zo'n 5% op het totale verbruik. Dit komt neer op een besparing van 83 ton CO2 voor 40 vrachtwagens. Bovendien zal het luik proactief rijden er ook toe leiden dat we het aantal ongevallen verder kunnen beperken.

Besparing van 2 miljoen kilometer

Begin dit jaar werd een nieuwe leveringsplanning ingevoerd voor de vrachtwagens die de Delhaize-winkels toeleveren. Terwijl er vroeger twee vrachtwagens nodig waren om elke winkel met verse producten te bevoorraden, worden nu al deze producten in één oplegger bijeengebracht.

"Met dit nieuwe systeem is het mogelijk het laden van de opleggers te optimaliseren", verklaart Stéphane Seghers, Vice President Logistics and Industrial Departments. "Tot nu toe werden de opleggers gemiddeld voor 70% van hun capaciteit geladen. Dankzij het bijeenbrengen van alle verse producten kan de laadcapaciteit gemiddeld voor 90% worden benut."

Dankzij deze nieuwe planning zijn we erin geslaagd elke dag 40 vrachtwagens minder te laten rijden op de Belgische wegen, jaarlijks het aantal afgelegde kilometers met 2 miljoen kilometer te verminderen en op die manier de CO2-uitstoot met 21.000 ton te doen afnemen.

De uitstoot van het wagenpark van Delhaize zal eveneens afnemen. De keuze van bedrijfswagens houdt voortaan immers rekening met de CO2-uitstoot. Dit betekent dat enkel wagens die aan bepaalde CO2-limieten voldoen en dus zuiniger rijden, kunnen gekozen worden. Bovendien is de keuze uitgebreid met hybride bedrijfswagens.

1950 minder print-, kopieer-, scan- of faxtoestellen en 30% minder papierverbruik

Momenteel worden overal bij Delhaize België multifunctionele printers geïnstalleerd die zowel over print-, kopieer-, fax- als scantoepassingen beschikken. Deze nieuwe toestellen drukken standaard recto verso af en in zwart/wit. Bovendien gebruiken ze recycleerbare inkt die geen carbon bevat en schakelen ze automatisch over op waakstand als ze niet in gebruik zijn. De oude toestellen worden geschonken aan een goed doel: het Rode Kruis en Close the Gap, die de toestellen zullen gebruiken om sociale doelen en onderwijsprojecten te ondersteunen in ontwikkelingslanden. Dit betekent bovendien een forse reductie in aantal toestellen: op de hoofdzetel en in de stapelplaatsen worden momenteel 2000 printers, kopieertoestellen, scanners en faxapparaten gebruikt. Deze worden vervangen door slechts 50 multifunctionele toestellen die deze vier toepassingen combineren. Dankzij deze omschakeling zal het papierverbruik van Delhaize met 30% dalen. Bovendien schakelt de volledige onderneming tegelijk over op uitsluitend gerecycleerd papier en lopen er sensibiliseringsacties rond papiergebruik. Ook op deze manier verkleint de ecologische voetafdruk van Delhaize verder.

Partner van het Princess Elisabeth station op Antarctica

In het kader van haar milieu-inspanningen is Delhaize Groep ook sponsor van het Princess Elisabeth station op Antarctica. Dit onderzoekscentrum draait uitsluitend op hernieuwbare energy en gerecycleerd afval en is hiermee de eerste 'zero emission' wetenschappelijke basis op Antarctica, waar onderzoek gevoerd wordt naar de klimaatopwarming.

Over Delhaize België

Eind maart 2008 bestond het netwerk van Delhaize België uit 748 winkels, waarvan 709 in België, 34 in het Groothertogdom Luxemburg, 4 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland) en 1 in Frankrijk. Met zijn verschillende winkelformaten (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go en Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2007 inkomsten van 4,4 miljard euro. In 2007 had Delhaize België een marktaandeel in België van 25,7%*. De onderneming heeft 18.000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep, dat actief is in acht landen op drie continenten. Eind maart 2008 telde het netwerk van Delhaize Groep meer dan 2.561 winkels. De Groep stelt 138.000 mensen te werk.


* bron: AC Nielsen

Persinformatie

Catherine Alexandre
Senior Vice President Marketing & Communication
Tel. 02/412 82 57
Calexandre@delhaize.be

Katrien Verbeke
Communication Manager
Tel. 02/412 82 39
Kverbeke@delhaize.be

De bijlage (foto) is eveneens beschikbaar op www.pressreleases.be.

Link to Press Release - NL Link to Press Release - FR