Senternovem


05-06-2008 | Brandstofbesparing door nieuw type lichte autobanden

Bij autofabrikant Vredestein staat R&D hoog in het vaandel. In het project Eco Trac wil het bedrijf een lichte band ontwikkelen om zo voor de consument een brandstofbesparing te realiseren en de CO2-uitstoot te beperken. "Elke band wordt 4 kilo lichter, dus dat is per auto een gewichtsvermindering van maar liefst 16 kilo", vertelt Gerlof Korte, namens Vredestein verantwoordelijk voor het project.

RD Vredestein wil met het project een geheel nieuw type autoband ontwikkelen en heeft de afgelopen jaren de R&D capaciteit vergroot. De ambitie is het bereiken van 40 procent gewichtsbesparing, 25 procent minder rolweerstand en een geluidsemissie-reductie van 30 procent ten opzichte van bestaande autobanden in het topsegment. En dat alles bij gelijkblijvende of zelfs verbeterde rij-eigenschappen. Geen eenvoudige opgave.

"Een band is een compromis tussen grip en rolweerstand", legt Gerlof Korte uit. "Hoe meer grip, hoe hoger de rolweerstand en des te meer energie gaat er verloren als warmte. De uitdaging waar we voor staan is de rolweerstand verlagen, zonder dat de wegligging en daarmee de veiligheid aangetast wordt. De band moet voldoende grip blijven houden op het wegdek, ook bij regen. We moeten zoeken naar de juiste balans."

Gebruik van andere materialen
Een band wordt normaal gesproken verstevigd met staaldraden. Om tot een lichtere band te komen maakt Vredestein gebruik van minder materiaal en alternatieve materialen als aramide en ultra-dunne composietdraden. Korte: "Deze materialen zijn sterker, dunner en lichter."
Partners in het project zijn de universiteit Twente en het Nederlandse Dravima, specialist in de ontwikkeling en productie van hieldraden voor auto- en fietsbanden. Zij leveren de aramide-hielen, die zorgen voor de verbinding tussen band en velg. Daarnaast participeert Bekaert in het project: een multinational uit België dat de nieuwe versterkingsmaterialen voor gordel en karkas voor de band maakt.

Het vinden van de juiste rubbersamenstelling is lastig, net als het verbinden van de verschillende materialen met het rubber. Het is belangrijk een goede hechting te laten ontstaan tussen de nieuwe materialen en het rubber, meent Korte. "De uitdaging is in feite: hoe construeren we de band met alternatief materiaal zonder dat de wegligging aangetast wordt?" In 2011 hoopt hij een prototype te hebben. "Daarnaast hebben we dan een plan van aanpak liggen hoe we de productie moeten inrichten om deze band op grote schaal te kunnen maken."

Korte is er heilig van overtuigd dat het onderzoek slaagt. "Wacht maar af, we komen met een revolutionair prototype." Een forse brandstofbesparing moet consumenten over de streep trekken om deze band aan te schaffen. In 2015 verwacht het bedrijf een afzet van 4 miljoen Eco Trac banden per jaar. Bij succes wil Vredestein de band ook in licentie gaan verkopen aan andere bandenfabrikanten.

TPU Doorsnede
TPU Doorsnede